اخذ مجوز کمیسیون ماده یک

شرایط و نحوه ورود و ترخیص ماشین آلات کارکرده

  • دریافت فرم درخواست و ارائه به کمیته ماده 1
  • دریافت فرم حقوق و سد بازرگانی
  • بررسی فرم ارائه شده به کمیته
  • دریافت فرم درخواست کالای مستعمل
  • دریافت فرم درخواست و بررسی کالای مستعمل
  • ارائه فرم جهت تمدید مجوز درخواستی
  • بررسی و نظر سنجی در خصوص موارد خاص کالای مستعمل
  • ارائه فرم تعهد مشخصات کالا

معمولا با توجه به شرایط موجود اقتصادی و بهره برداری از تولید در داخل شرکت های تولیدی تصمیم به واردات ماشین آلات مستعمل می نمایند که هم مقرون به صرفه باشد و هم توان تولید را در کشور بالا ببرند. با توجه به شعار انقلابی جهش تولید باید با حمایت همه جانبه و رفع موانع محقق گردد، شایان ذکر است این شعار رهبر معظم انقلاب برای شرکت های تولیدی دارای اهمیت می گردد. لذا این روش مقرون به صرفه و جایگزینی برای ماشین آلات قدیمی با ماشین آلات مستعمل در خط تولید می باشد. از این رو واردات ماشین آلات مستعمل راهی مقرون به صرفه خواهد بود که همین ماشین آلات مستعمل و دست دوم جهت ورود و ترخیص کالا دارای شرایطی می باشند. پس صاحبان شرکت های تولیدی که قصد ورود این نوع از ماشین آلات را دارند، می بایست مجوزی از وزارت خانه مربوطه اخذ نمایند که این مجوز خاص، توسط سازمان توسعه تجارت صادر می گردد. جهت دریافت این مجوز که به نام کمیسیون ماده یک شناخته و صادر می شود و اعضای این کمیسیون از وزارت صنعت و معدن، کشاورزی و امور اقتصادی و دارایی و همچنین نماینده قانونی بانک مرکزی و نماینده اتاق بازرگانی می باشند که این اعضا تمامی موارد را بررسی و درخصوص درخواست صاحب کالا تصمیم گیری می کنند و نیز اعضای کمیسیون ماده یک موارد زیر را مورد بررسی قرار می دهند.


1- نوع ماشین آلات و حقوق ورودی کالا

یکی از موارد مهمی که در این کمیسیون بررسی می گردد، امکان تولید ماشین آلات می باشد که ارزیابی می گردد و همچنین اگر شرکتی امکان تولید داشته باشد و نتواند نیاز جامعه را برطرف نماید این امکان موثر می گردد. لذا طبق قانون و ماده 42 متن ذیل مطابق و عیناً از کتاب آیین نامه اجرایی قانون و مقررات در خصوص کالاهای مستعمل ذکر شده است.
ورود خودروهای مستعمل از جمله راه سازی در چهارچوب قانون مربوطه و آیین نامه اجرایی آن امکان پذیر است. ورود تجهیزات، دستگاه و ماشین آلات مستعمل برای خط تولید با رعایت مقررات مربوط به تایید وزارتخانه تولیدی ذیربط می باشد.

موارد ذیل نیاز به دریافت کمیسیون ماده یک می باشد:

  • ماشین آلات جهت استفاده در معدن
  • ماشین آلات جهت استفاده دستگاه های ورزشی
  • ماشین آلات خط تولید
  • ماشین آلات دست دوم کشاورزی

جهت اخذ کمیسیون ماده یک که متشکل از نمایندگان

  • وزارت صنایع و معادن
  • کشاورزی، امور اقتصاد و دارایی بانک مرکزی و اتاق بازرگانی و صنایع معادن ایران می باشند.

کالاهای مستعمل که نیاز به اخذ مجوز استاندارد را دارند، می بایست گواهی استاندراد نیز برای آنها اخذ گردد.

در شرایطی که فرد یا شرکتی قصد داشته باشد که دستگاه یا ماشین آلات مستعمل را به کشور وارد نمایند می بایستی مجوزی را از سازمان توسعه تجارت با عنوان کمیسیون ماده یک دریافت و اقدام به ورود نمایند.  

چرخه کار آن بدین صورت است صاحب کالا باید مربوطه به کالا که قصد ورود دارد را (پروفرما/PI) به سازمان توسعه و تجارت دارد و در صورت تائید این سازمان مجوز را صادر و تحویل می نمایند
بازرگانی احدی با داشتن تجربیات ترخیص کالا آمادگی ارائه هرگونه مشاوره در خصوص اخذ مجوز کالای مستعمل و یا کمیسیون ماده یک از وزارت خانه ی مربوطه را دارد  

امتیاز دهید :

پرسش و پاسخ

question

محمد

۱۴۰۰/۰۳/۲۴

سلام شما میتوانید مجوز ماده ١ رو برای ورود موتور وگیربکس خودروی سواری و کامیون اخذ نمائید ، هزینه هم مهم نیست،جسارتا ترجیح میدم تو خصوصی جواب بدید ،پیشنهاد خوب دارم ٠٩١٢١١٤٨٥٢٦

question

مدیر سایت

سلام 
تماس میگیرم خدمتتون

question

حمیدرضا

۱۴۰۰/۰۲/۲۸

سلام من میخوام موتور و گیربکس کامیون ولوو وارد کنم آیا امکانش هست؟ وزن دوتا رو هم 2تن ابعاد 250*001*150سانتیمتر

question

مدیر سایت

سلام 
منظورتون این هست که امکان وارداتش هست یا خیر؟ لطفا تعرفه خود را اعلام نمایید تا بررسی شود

question

احمد نظامی

۱۴۰۰/۰۱/۲۵

آیا می توان بیل مکانیکی مدل پایین از ژاپن وارد کرد؟ 

 

question

مدیر سایت

باسلام، واردات قوانین و اصولی دارد که باید در چارچوب آن قوانین عمل کرد تا مشکلی یش نیاید. برای همین باید تعرفه و شرح کامل کالای خود را ارسال کنید یا با شرکت تماس بگیرید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنید. 

question

عبدالله طائ

۱۳۹۸/۰۷/۰۷

آیا می توان یک دستگاه لودر WA1200-3 با اخذ کمسیون ماده یک وارد کرد؟  

question

مدیر سایت

خیر، نمی توان برای چنین کالایی کمیسیون ماده یک دریافت کرد و در نتیجه شما نمی توانید چنین دستگاهی را وارد کنید. اگر می خواهید این دستگاه را وارد کنید می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند. 

نام و نام خانوادگی را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید یا ایمیل صحیح نیست
متن را وارد کنید

شرکت ترخیص کالا

fast call