سند حمل کالا در روند ترخیص کالا

نکات اساس که در اسناد حمل قابل اهمیت می باشد به شرح زیر می باشد:

در روند ترخیص کالا یکی از اسناد حائز اهمیت سند حمل کالا می باشد که در این سند حمل نام ارسال کننده و دریافت کننده کالا وجود دارد که با نام CONSIGNOR AND CONSIGHEE معرفی می گردد.

در اعتبارات اسنادی معمولا ارسال کننده کالا فروشنده کالا می باشد اما در بعضی مواقع به این صورت نمی باشد البته هر شخصی یا شرکتی به عنوان ارسال کننده کالا میتواند باشد و این مورد قبول بانک گشایش کننده می باشد در صورتیکه که در بارنامه قید شده باشد to order بنابراین بانکی که گشایش کننده خریدار کالا ریسک بزرگی را متقبل شده است و میتواند به شخص دیگری بارنامه را واگذار کنند.
ولی اگر بعد از to order  بلافاصله blank endo rsed ذکر شود این خطر ریسک از بین می رود.


چه مواردی در اسناد حمل مهم است:

در صورتیکه بانک گشایش کننده عبارت (To the order of issuing bank) را شرط قرار دهد اسناد حمل که قابل معامله نمی باشد به شکل to order صادر نمی شود.

شرکتی که سند حمل را صادر می کند می تواند شخصی به غیر از حمل کننده باشد مثلا ناخدا یا صاحب کشتی در ترخیص کالا مواردی که تمام بازرگانان  باید به آن اهمیت دهند سند حمل کالا می باشد دلیل آن این است که شخصی که در بارنامه یا سند حمل ذکر شده به عنوان صاحب کالا می باشد.

طبق بند ش ماده یک قانون امور گمرکی (منبع قانون امور گمرکی مصوب 22/8/1390).
صاحب کالا تجاری شخصی است که نسخ اصلی اسناد خرید حمل به نام او صادر شده باشد.

امتیاز دهید :

پرسش و پاسخ

question

قبادي هستم

۱۳۹۷/۱۰/۱۶

آیا می توان اسناد ترخیصی که شرکت صادرکننده هندی ارسال کرده و گم شده را دوباره گرفت؟

question

مدیر سایت

به شرکت هندی اعلام کنید، اینویس و پکینگ لیست و گواهی مبدا رو رنگی براتون ایمیل کنند - برای بارنامه هم بگیر تلکس ریلیز بزنه شیپر در مبدا به نماینده خودش در ایران - اگر شرکت حمل ریلیز بارنامه بهش با ایمیل اعلام شده باشه دیگه به اصل بارنامه نیاز نداره و قبض انبار بهتون تحویل میده و اینطوری می تونید بار رو ترخیص کنید

نام و نام خانوادگی را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید یا ایمیل صحیح نیست
متن را وارد کنید

شرکت ترخیص کالا

fast call