لندینگ کرافت و پته گمرکی چیست؟

اصطلاحات بسیاری در ترخیص کالا به کار می رود و افرادی که در حوزه ترخیص کار می کنند باید با این اصطلاحات آشنا شوند. لندینگ کرافت و پته گمرکی دو اصطلاح رایج و پرکاربردی هستند که در ادامه می خواهیم راجع به تمامی جزئیات آن صحبت نماییم و اطلاعاتی را درباره لندینگ کرافت و پته گمرکی خدمتتان ارائه نماییم. پس همراهمان باشید تا با این مقوله بیشتر آشنا شوید.

هر تعرفه گمرکی، یک عدد می باشد که شامل ۸ رقم است. چهار رقم اول این کد در سراسر جهان ثابت می باشد و چهار رقم دیگر متفاوت است. هر کالا زمانی که از نظر ارزش کل بررسی شود، باید به عنوان حقوق گمرکی یک درصد از این ارزش به گمرک پرداخته شود. این رقم در سراسر جهان یک رقم ثابت ۴ درصدی می باشد و در تمامی دولت ها با وارد کردن کالای مورد نظرتان باید مبلغی از آن را به عنوان حقوق گمرکی پرداخت کنید.

به جز حقوق گمرکی برای وارد کردن کالا های وارداتی نیاز است که یک مبلغ دیگری را به عنوان حقوق ورودی پرداخت کنید‌‌. این حقوق ورودی از جمله منابع کسب درآمد می‌ باشد که هر دولتی برای کسب درآمد از طریق واردات کالا به آن نیازمند می باشد. این نوع حقوق در سراسر جهان به عنوان اصل مهم و اساسی شناخته شده است اما ممکن است که جزئیات دریافت این حقوق در برخی از دولت ها متفاوت باشد.

زمانی که شما یک کالا را از مبدا به یک مقصد تعیین شده و مشخص انتقال دهید، نیاز است که در قرار دادی ذکر کنید که نوع وسیله حمل و نقلی تان چیست، که به این قرارداد بارنامه گفته می‌ شود. بارنامه یک سندی بین مسئول انتقال کالا و فرستنده می باشد و فرستنده باید طبق این قرارداد کالایی را به صورت مفاد قرار داد برای فرد مورد نظر ارسال نماید. این جزئیات همه در لندینگ کرافت و پته گمرکی بررسی می شود.

 

سامانه ثبت پته گمرکی

برای کسب اطلاعات راجع به سامانه ثبت لندینگ کرافت و پته گمرکی، ابتدا باید با مفهوم آن آشنا شوید. شما زمانی که یک کالا وارداتی را وارد یک کشور کنید، نیاز است که کالا ابتدا در آن کشور از نظر ارزش و تعداد مورد بررسی قرار بگیرد. اگر این کالا به صورتی باشد که صرفاً برای کارخانه های تولیدی یا برای موسسات حقوقی مناسب باشد، آنگاه خواهید توانست که آن را اصطلاحا به صورت پته گمرکی ترخیص کنید.

 

اصطلاحات رایج ترخیص کالا

 

در چه صورت کالا تحت عنوان پته گمرکی ترخیص می شود؟

برخی کالا ها که به صورت خاص و ویژه می باشند، لازم است که تحت عنوان و اصطلاح پته گمرکی ترخیص گردند. این نوع کالاها باید پارامترهای ویژه و مشخصی داشته باشند، برای مثال باید ارزش و تعداد آنها را تعیین نمود و اگر این کالا ها از نوع کالا های موسسه های تحقیقاتی یا کالاهای تجاری یا کالا های مختص کارخانه تولیدی شناخته نشوند، آنگاه ترخیص مخصوص به خود را پیدا می‌ کنند و باید تحت عنوان پته گمرکی آنها را ترخیص نمود.

نحوه ی ترخیص و ثبت پته گمرکی امروزه به شکل الکترونیکی می باشد. زیرا با توجه به آن که در سال‌ های گذشته ترخیص کالا به صورت لندینگ کرافت و پته گمرکی، به شکل حضوری انجام می شد، باید تمام کالاها به شکل حضوری به معاونین گمرک معرفی می شدند و سختی های بسیاری در این مسیر وجود داشت. اما امروزه ابلاغیه جدیدی به معاونین فنی سازمان گمرک ارائه شده است که در این ابلاغیه بیان شده است که همه افراد باید به صورت الکترونیکی در سامانه گمرکی کالاهای خود را معرفی نمایند تا ترخیص کالا به شکل لندینگ کرافت و پته گمرکی به صورت الکترونیکی انجام شود.

 

لندینگ کرافت چیست؟

لندینگ کرافت یک وسیله ناوچه آبی و خاکی می باشد که برای حمل و نقل های دریایی کاربرد پیدا کرده است. در ابتدای ساخت این وسیله، جابجایی نیروهای نظامی از طریق آن امکان پذیر بود اما امروزه نه تنها جابجایی نیرو های نظامی با کمک آن انجام می‌ شود، بلکه برای جابجایی کانتینر ها در زمینه صادرات و واردات نیز از آن استفاده می شود.

 

صفر تا صد ترخیص کالا

 

لندینگ کرافت و پته گمرکی

تمام کالاهایی که به گمرک وارد می‌ شوند باید از نظر ابعاد متفاوتی مانند حجم و ارزش و تعداد بررسی شوند تا بتوان آنها را به صورت پته گمرکی ترخیص نمود. ترخیص به صورت لندینگ کرافت و پته گمرکی تنها برای کالاهایی تعریف شده است که برای ترخیص آنها سقف مالی مشخصی وجود داشته باشد. تنها کالاهایی که از نظر جنبه تعداد و قیمت به صورت تجاری در نیامده‌ اند را می توان با گرفتن مجوزهای رسمی و ضروری به صورت پته گمرکی و غیر تجاری صادر نمود.

بیشتر بخوانید: تخلفات گمرکی چیست و شامل چه مواردی میشود؟

ترخیص به صورت لندینگ کرافت و پته گمرکی قوانین خاص خودش را دارد. به عنوان مثال برای ترخیص کالاهای وارداتی که معمولا ارزش آنها کمتر از ۱۰۰۰ دلار می باشد، دو شرط بسیار مهم وجود دارد که این دو شرط ممنوع نبودن کالا مورد نظر و تجاری نبودن آن می باشد. معاون فنی گمرک دستور داده است که برای ترخیص انواع کالا از گمرک باید دستور صدور اعتبار کالا مسافر وجود داشته باشد و بدون این دستور نمی توان اقدام به ترخیص کالا با لندینگ کرافت و پته گمرکی نمود.

 

لندینگ کرافت و پته گمرکی

 

اظهار نامه گمرکی چیست و چه کاربردی دارد؟

برای آنکه اطلاعاتی راجع به اظهار نامه گمرکی به دست آورید نیاز است که از همان ابتدا در رابطه با سند گمرک اطلاعات لازم را کسب کرده باشید. این اظهار نامه باید به صورت حضوری به گمرک ارائه شود اما امروزه این کار از طریق سامانه لندینگ کرافت و پته گمرکی و به صورت الکترونیکی انجام شود. اظهار نامه گمرکی همان سند معرفی نامه کالای شما می باشد که به گمرک ارائه می گردد زیرا در حالت طبیعی گمرک از همان ابتدا هیچ اطلاعاتی درباره کالای شما ندارد و این شما هستید که باید کالای خود را به گمرک معرفی کنید.

امتیاز دهید :
نام و نام خانوادگی را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید یا ایمیل صحیح نیست
متن را وارد کنید

شرکت ترخیص کالا

fast call