انوانتر و بیجک در ترخیص کالا چیست؟

انوانتر در واقع یک واژه فرانسوی است که در روند ترخیص کالا انجام می شود که در زمان های دور در حدود 100 سال پیش در بلژیک و در گمرک های آن کشور مرسوم شد. انوانتر به معنی صورت برداری از کالای ارسال شده در گمرک است. در آئین نامه قانون گمرک به صاحب کالا این اجازه را می دهند که از کالای خود بازدید کند و در صورت لازم دانستن به تعیین تعرفه آن می پردازند.
همچنین این امکان برای صاحب کالا فراهم است تا در صورت لزوم کالای خود را باز و محتویات داخل بسته را مشاهده نماید. صاحب کالا تنها در حضور مامور گمرک می تواند کالای خود را باز نماید. این کار بدون موافقت گمرک و حضور مامور گمرک انجام نمی شود.

انوانتر در ترخیص کالا چه کاربردی دارد؟

انوانتر در ترخیص کالا کاربرد بسیار مهمی دارد. یکی از موضوعات مهم و ضروری در ترخیص کالا در گمرک ها تعیین ارزش کالای ترخیص شده است. این تعیین ارزش در همه گمرک ها انجام می شود ولی در هر گمرک متفاوت است و به عوامل مختلفی در هر کشور بستگی دارد.


- گمرک

طبق ماده 99 آئین نامه قانون امور گمرکی که در زمینه انوانتر است، صاحب کالا می تواند قبل از تسلیم اظهارنامه طبق تقاضا نامه ای به صورت کتبی و با ارائه اسناد مبنی بر مالکیت بر کالا به سرکشی کالای خود برود. صاحب کالا می تواند کالا را باز یا وزن یا جابجا کند، تمامی این مراحل باید با حضور مامور گمرک انجام شود، تمام این مراحل توسط مامور گمرک ثبت شود.
صاحب کالا این اجازه را دارد که از کالای خود نمونه برداری کند یا حتی عکس بگیرد تا از سلامت کامل کالا اطمینان پیدا کند، اما این مراحل باید در حضور مامور گمرک انجام شود در غیر این صورت این کار غیر قانونی است و مجازات دارد.
البته اگر تمام مراحل گمرکی برای ترخیص کالا درست انجام شده باشد و تحت نظر ماموران گمرک ثبت شده باشد در این صورت اگر خسارتی بر کالا وارد شود گمرک هیچ مسئولیتی در قبال صدمه، خسارت، آسیب دیدن یا هر مشکل دیگری که پیش بیاید ندارد و هیچ هزینه ای پرداخت نمی کند.
همچنین باید قبل از باز کردن کالا مامور گمرک آن را از نظر سالم بودن ظاهر بسته، پارگی، دست خوردگی، ضربه خوردن، شکستن و یا آسیب دیدن بررسی نماید. اگر کالا سالم بود مامور گمرک می تواند کالا را به صاحب کالا تحویل دهد تا صاحب کالا، کالای خود را باز کند و اگر کالا در حین جابجایی و حمل و نقل آسیبی دیده باشد، به گمرک اطلاع بدهد تا مشکل را پیدا و بررسی کنند.

 

انوانتر گمرکی

 

بیجک چیست؟

بیجک یک کلمه هندی است و به برگه ای گفته می شود که توسط فروشنده برای خریدار ارسال شده و در آن مشخصات کالا ذکر می شود و خریدار با توجه به آن برگه کالا را تحویل می گیرد. نباید در بیجک و مشخصات کالا تفاوتی وجود داشته باشد. اگر تفاوتی بین مشخصات کالا و بیجک باشد، باید تا قبل از ترخیص کالا مشکل برطرف شود. برای بهتر متوجه شدن واژه بیجک در ادامه یک توضیح کوتاهی از این واژه ارائه می شود تا این واژه بهتر درک شود.
بیجک در اصطلاح به قبض انباری گفته می شود که انباردار در قبال دادن کالا به صاحب کالا تحویل می دهد، که در آن مشخصات کالا ذکر شده است. بیجک کالا در واقع همان برگه سبزی است که در گذشته در گمرک ها استفاده می شد و به معنی تمام شدن مراحل اداری برای خارج کردن کالا از گمرک است. خروج کالا بدون بیجک از گمرک امکان پذیر نیست.
با توجه به قوانین گمرکی ایران هر کالایی که وارد گمرک ایران شود، باید در دفاتر انبار ثبت شود و بیجک خاص آن کالا را به صاحب کالا بدهند تا در هنگام ترخیص کالا از آن استفاده کند.

ترخیص کالا

بیجک گمرکی چیست؟

امکان دارد که اسم بیجک گمرکی به گوشتان خورده باشد، یا اگر به گمرک رفته باشید، یا کالایی در گمرک داشته باشید نام بیجک گمرک را زیاد می شنوید. چون بدون بیجک گمرکی کالایی از گمرک ترخیص نمی شود. ابتدا در گمرک باید قبض انبار را که شامل مشخصات کالا، وزن، و غیره ذکر شده را به فردی تحویل دهند، که کالای ترخیص شده را تحویل می دهد و زمانی که کار های ترخیص انجام شد می تواند به بخش اداره گمرک مراجعه کرد و بیجک گمرکی خود را دریافت نمایید.
با برگه بیجک گمرک می توان ثابت کرد که این کالا متعلق به آن فرد است و نسبت به کالا می تواند تصمیم گیری کند، که آن کالا ترخیص یا در گمرک باقی بماند. بیجک گمرکی هنگام ترخیص کالا از انبار مورد استفاده قرار می گیرد و تا زمانی که بیجک گمرکی را به انباردار تحویل ندهید نمی توانید کالا را از انبار خارج کنید.
هنگام خارج کردن کالا از انبار بیجک گمرکی مورد استفاده قرار می گیرد. تفاوت بیجک گمرکی با قبض انبار در این است که اگر در قبض انبار تفاوتی بین کالا و قبض وجود داشته باشد، انبار دار می تواند کالا را تحویل ندهد و به شرکت مادر اطلاع دهد، که میان قبض و کالا تفاوت وجود دارد.
ولی در بیجک گمرکی با ارائه سند و مدارک می توان کالا را تحویل گرفت و یا ذکر کرد که هر کس دیگری به غیر از صاحب قانونی کالا می تواند آن را تحویل بگیرد و هیچ مشکلی پیش نمی آید چون با اجازه صاحب کالا این اتفاق افتاده است.

بیجک گمرکی

خدمات شرکت بازرگانی احدی

شرکت بازرگانی احدی با کادری متخصص و متمرکز، توانمند و با تجربه اطلاعات خوبی در مورد ترخیص کالا در اختیار عموم افراد قرار می دهد. این شرکت با استفاده از آخرین قوانین در مورد صادرات و واردات، ترخیص کالا، پاسخگوی همه سوالات در زمینه هایی که در ادامه ذکر می شود هستند. چند مورد از خدمات شرکت بازرگانی احدی:
1. انجام کلیه امور در خصوص صادرات و واردات کالا
2. ترانزیت داخلی و خارجی
3. حمل و نقل کالا های صادراتی و مرجوعی
4. ارائه خدمات مشاوره در ارتباط با صادرات و واردات
5. بارگیری و تخلیه کالا
6. اخذ مجوز قانونی
7. خدمات ترخیص
8. ثبت سفارش و انجام کلیه امور مرتبط با ترخیص کالا و امور و مسائل مرتبط با گمرک
9. خدمات مالی گمرک
 هدف شرکت بازرگانی احدی همکاری با افرادی است، که در زمینه گمرک و مسائل مرتبط با آن فعالیت می کنند در جهت توسعه و شکوفایی هر چه بیشتر چرخه صنعت و اقتصاد کشور عزیز و پر از گنجینه مان ایران است. این شرکت به افرادی که در این زمینه مشغول فعالیت هستند کمک می کند که با کمترین هزینه و بدون اتلاف وقت کار های گمرکی خود را انجام دهند.

امتیاز دهید :
نام و نام خانوادگی را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید یا ایمیل صحیح نیست
متن را وارد کنید

شرکت ترخیص کالا

fast call