حق العمل کار گمرکی چیست و چگونه محاسبه می شود؟

اگر در کار تجارت و صادرات و واردات کالا باشید مطمئناً با حق العمل کار گمرکی آشنایی دارید. حق العمل کار گمرک شخصی است که با وکالت دادن تاجر به او تمامی امورات گمرکی را انجام داده و در ازای دریافت دستمزدی کالا را از گمرک آزاد می‌کند. این شخص برای انجام امورات لازم است علاوه بر داشتن اطلاعات کافی دارای پروانه و کارت معتبر نیز باشد. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا بیشتر در این زمینه آشنایی پیدا کنید.

 

حق العمل کار گمرکی چیست؟

یک تاجر و بازرگان می‌داند که سخت‌ترین و زمان برترین قسمت ترخیص کالا، تشریفات گمرک است. برای به حداقل رساندن این کار از اشخاصی به نام حق العمل کار گمرک کمک می‌گیرند. حق العمل وکالتی است که به شخصی داده می‌شود تا معاملات را به نام خود انجام دهد و در ازای کاری که انجام می‌دهند اجرت لازم را دریافت می‌کند. وکالتی که به این اشخاص داده می‌شود متفاوت‌تر از مابقی وکالت‌نامه‌ها است. در این مورد گاهی طرف معامله حتی نام واقعی موکل را نمی‌داند و فقط با حق‌العمل تمامی فرآیندهای معامله انجام می‌شود. داشتن حق العمل کار در گمرک بسیار ضروری است و در آیین‌نامه قانون امورات گمرکی نیز چندین بند به این بحث اختصاص‌یافته است. طبق این قانون برای حق العمل کاری کارتی صادر شده و وظیفه گمرک است که آن را تمدید کند.

فرد حق العمل کار گمرک بایستی برای کار خود پروانه مخصوص مربوط به حق العمل کاری دریافت کند تا مورد تأیید اداره گمرک باشد. این فرد برای کسب پروانه بایستی میزان مشخصی ضمانت را در بانک قرار دهد این میزان پول هر باره با تمدید کارت حق العمل کار تغییر می‌کند.

 

حق العمل کار گمرکی چیست؟ 

 

اختیارات و بازه زمانی حق العمل کار

حق العمل کار گمرکی با طی‌ کردن مراحل قانونی بایستی پروانه یا همان کارت بازرگانی را دریافت کند. شخص حق العمل تا زمانی که پروانه او اعتبار داشته باشد می‌تواند کارهای گمرکی افراد حقوقی و حقیقی را انجام دهد و نسبت به ترخیص کالا اقدام کند. لازم به ذکر است که هر ترخیص‌کار کالایی نمی‌تواند، مانند حق العمل کار گمرک تمامی امورات را انجام دهد، اما افراد حق العمل کار علاوه بر انجام تمامی امور می‌توانند کالا موردنظر را نیز ترخیص کنند.

 

ترخیص کالا توسط شرکت ترخیص کالا

ترخیص کالا توسط شرکت ترخیص کالا شامل همه اقداماتی می‌شود که توسط خود تاجر یا نماینده قانونی او انجام می‌شود. این اقدامات به‌منظور ترخیص و آزادسازی کالا از گمرک انجام می‌شود. برای ترخیص کالا از گمرک نیاز به اقدامات طاقت فرسا و زمان‌بری است که ممکن است خود شخص حقیقی یا حقوقی وقت انجام این امورات را نداشته باشد به همین خاطر بهتر است فرآیند ترخیص کالاهای خود را به دست ترخیص‌کار بسپارد. ترخیص‌کار فردی است که به طور کامل با پروسه آزادسازی کالا آشنایی دارد و این کار را در کمترین زمان ممکن انجام می‌دهد.

 

ترخیص کالا توسط شرکت ترخیص کالا 

 

محاسبه حق العمل کار گمرک

حق العمل کار گمرک به معنی حقی است که بابت انجام کارها و امورات گمرکی به شخصی داده می‌شود. فرد حق العمل کار گمرکی هرچه تجربه بالاتری کسب کند به‌مرور به درآمد بسیار بالاتری می‌رسد. میزان دستمزد حق العمل کار و ترخیص‌کار با توجه به حجم کالاهای موردنظر و نوع آنها کاملاً متفاوت است؛ بنابراین نمی‌توان به طور دقیق مبلغی برای آن بیان کرد. اگر فرد حق العمل دارای کارت بازرگانی باشد میزان دستمزدش به نسبت افراد دیگر به میزان قابل توجهی بالاتر می‌رود. برخی دیگر عوامل مؤثر بر میزان درآمد ترخیص‌کار و حق العمل کار عبارت‌اند از:

  • تعرفه‌های گمرکی
  • حقوق ورودی
  • کارت بازرگانی
  • امورات آزمایشگاهی
  • کارشناسی کالا
  • انبارداری
  • حمل‌ونقل کالا
  • تخلیه کالا

 

بیشتر بخوانید: ترخیص کالا از گمرک بندرعباس 

 

اهمیت حق العمل کار در ترخیص کالا

برای اینکه شخص تاجر بتواند کالاهایی که وارد کشور می‌کند را به‌صورت قانونی به دست مصرف‌کننده برساند بایستی ابتدا از گمرک مجوز آن را دریافت کند. تمامی اموری که برای این کار انجام می‌شود امور حق العمل کار گمرکی هستند. افراد تاجر بدون گرفتن وکیل نیز می‌توانند نسبت به ترخیص کالای خود اقدام کنند، اما نیاز به‌صرف زمان بسیار بالا هستند علاوه بر این بهتر است شخصی این امورات را انجام دهد که سابقه و دقت بالایی دارد. فرد حقیقی با دریافت وکالت از طرف واردکننده برای ترخیص کردن کالا می‌تواند حداکثر 10 بار اقدام کند.

 

درخواست ترخیص کالا 

 

تخلفات حق العمل کار گمرکی

در صورتی که حق العمل کار به‌ عمد اظهارنامه‌ای تنظیم کند که برای دولت زیان مالی داشته باشد این کار توسط افراد مسئول بررسی می‌شود، اگر ثابت شود این تخلف از عمد بوده، پروانه حق العمل با توجه به میزان تخلف باطل یا تعلیق می‌شود. تمامی افرادی که اظهارنامه غیرمعقول را امضا کرده‌اند در این خلاف شریک بوده و طبق قانون جریمه خواهند شد. لازم به ذکر است فرد حق‌العمل گمرک که خلاف انجام داده حتی در صورت ابطال پروانه، می‌تواند تمامی تشریفات گمرکی اظهارنامه‌های قبل از تخلف را همچنان انجام دهد.

 

دفعات ترخیص کالا

افراد تاجر و بازرگان حداکثر می‌توانند 10 مرتبه کالا را از گمرک ترخیص کنند، این در حالی است که کارگزار گمرک یا همان حق العمل کار می‌تواند بیش از 10 مرتبه برای ترخیص کالا از گمرک اقدام کنند؛ بنابراین تعداد دفعات ترخیص کالا برای شخص بازرگان بسیار محدود بوده و دردسر ساز است.

 

محاسبه حق العمل کار گمرک 

 

وظایف حق العمل کار گمرک

حق العمل کار گمرکی دارای وظایف زیادی است که موظف است به طور کامل تمامی آنها را انجام دهد. این وظایف عبارت‌اند از:

  • تمامی دستورات آمر را به طور کامل و تمام اجرایی کند.
  • معامله انجام شده را در گمرک به نام خود ثبت کند.
  • تمامی روندهای اداری گمرک را به طور کامل برای آمار بازگو کند.
  • امانت‌دار قابل اعتمادی برای امر باشد.
  • همواره منافع معامله را در نظر بگیرد و تمامی اجناس موردنظر را بیمه کند.
  • معاملات اعتباری که جزو مهم‌ترین وظیفه اوست به طور کامل انجام دهد.
  • به‌صورت تمام‌وقت نیروهای تخصصی داشته باشد تا به او کمک کنند در کمترین زمان ممکن کالا را از گمرک ترخیص کند.
  • شخص حق العمل باید در استانی که دارای گمرک است دفتر کار داشته باشد.
  • این شخص باید هزینه‌های گمرکی را پرداخت کند.
  • در زمینه ارزش کالا و تعرفه‌ها مشاوره دهد.
  • همواره در زمینه امورات گمرکی اطلاعات به‌روز داشته باشد.

 

ویژگی‌های حق العمل کار در گمرک

فردی که به‌عنوان حق العمل انتخاب می‌شود بایستی دارای ویژگی‌هایی باشد تا بتواند به‌درستی کارها را انجام دهد. این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

  • معتمد و امانت‌دار بودن برای فرد یا افراد صاحب کالا و عدم سوءاستفاده از موقعیت خود
  • اقدام بدون داشتن چشم داشت مالی نسبت به ترخیص کالا
  • کنترل و تسلط روی تمامی مراحل و امورات گمرکی واردات و صادرات
  • دارای مدرک کارشناسی رشته‌های دیگر یا مدرک کاردانی امور گمرکی
  • دارای سن حداقل 25 سال و نداشتن شغل دولتی
  • عدم داشتن سوءپیشینه و قاچاق کالا در گمرک

 

 ترخیص کالا

 

کلام آخر حق العمل کار گمرکی

در این مقاله سعی شده شما را با تمامی نکات مربوط به حق العمل کار گمرکی و میزان دستمزد آنها آشنا کنیم. حق العمل کار فردی است که با داشتن اطلاعات بالا و آشنایی با تمامی امورات گمرکی وکالت تاجر یا بازرگان را قبول کرده و در کمترین زمان ممکن ترخیص کالا از گمرک فرودگاه، ترخیص کالا از ‌گمرک شهریار و سایر گمرکات ایران را انجام می دهد. میزان دستمزد این افراد با توجه به اموراتی که انجام می‌دهند و نوع کالا کاملاً متفاوت است. حق العمل کار موظف است تمامی کارها را بدون هیچ چشم داشت و سوءاستفاده‌ای انجام دهد. در صورتی که این فرد در انجام امورات دچار تخلفاتی شد با توجه به مصلحت دید افراد مسئول، کارت و پروانه او تعلیق یا مسدود می‌شود.

امتیاز دهید :
نام و نام خانوادگی را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید یا ایمیل صحیح نیست
متن را وارد کنید

شرکت ترخیص کالا

fast call