حل اختلافات گمرکی توسط کارگزار رسمی گمرک

همانطور که در جریان هستید، پروسه ترخیص کالا شامل مراحل پیچیده و مختلفی می باشد و کار آسانی نمی باشد. پروسه ترخیص قوانین مختلف و مخصوص به خود را دارد که باید از این قوانین اطلاع یابید. برای ترخیص باید از مراحل مختلف و طولانی عبور کنید که ممکن است در هر کدام از این مراحل برای شما مانع هایی درست شود و کار شما به تاخیر انداخته شود. یکی از مهم ترین موانع ترخیص، اختلاف بین گمرک و صاحب کالا می باشد. جهت رفع هر کدام از موانع، باید اطلاعات و تجربه زیادی را در رابطه با اختلافات گمرکی کسب کنید.
 امروزه خوشبختانه اختلافات گمرکی توسط بعضی از شرکت ها و کارشناسان به خوبی رفع می شوند. یکی از شرکت هایی که برای حل اختلافات گمرکی می توانید از آنها کمک بگیرید، شرکت پارسا ترخیص سپهر می باشد. در ادامه اطلاعات زیادی را در رابطه با اختلافات گمرکی در اختیار شما می گذاریم، لذا ما را همراهی کنید.

 

حل اختلافات گمرکی

همانطور که گفتیم حین ترخیص کالا از گمرک ممکن است اختلافاتی بین گمرک و صاحب کالا به وجود بیاید. در صورت بوجود آمدن اختلافات گمرکی به صاحب کالا اجازه می دهند به منظور بررسی بیشتر و حل مشکل، موضوع خود را در جلسه کمیته فنی گمرک مطرح کند. در صورتی که مشکل حل نشد و باز هم ادامه یافت، باید صاحب کالا درخواست خود را به صورت کتبی جهت بررسی دوباره و حل مشکل به گمرک ارائه دهد. در جلسه کمیته فنی گمرک، اختلافات گمرکی توسط کارشناسان متخصص مورد بررسی قرار می گیرند و پس از بررسی کامل، نتیجه را به صاحب کالا می گویند. در صورتی که مشکل برطرف نشد، موضوع دوباره در کمیسیون حل اختلافات گمرکی مطرح می گردد. اگر این بار هم مشکل برطرف نشد، در کمیسیون تجدید نظر، مشکل مطرح می گردد و رای صادر شده توسط آن ها باید برای دو طرف حتما اجرا شود.

 

اختلافات گمرکی به چه معناست؟

امروزه اختلافات گمرکی واژه ای است که بارها و بارها در روز شنیده می شود و اکثر افراد از آن شاکی هستند. داشتن اطلاعات در رابطه با نحوه رسیدگی به این اختلافات برای تمام افرادی که در این زمینه فعال هستند، الزامی می باشد. منظور از اختلافات گمرکی مشکلاتی می باشد که قبل از ترخیص و بعد از اظهار کالا به گمرک بوجود می آید و موجب وارد شدن ضرر مالی به دولت و افراد می شود. اگر هنگام اظهار کالا به گمرک، مغایرتی در کالا های وارداتی دیده شود، صاحب کالا موظف است که ما به تفاوت را به صورت کامل پرداخت کند. همچنین امکان جریمه او از 10 درصد تا 100 درصد بر اساس تشخیص رئیس گمرک وجود دارد.

هر گونه مغایرت توسط صاحب کالا در گمرک، به معنای تخلف و جرم می باشد و همچنین هر نوع مغایرتی که در اسناد ضمیمه اظهار وجود داشته باشد، تخلف محسوب می شود. به عنوان مثال اگر کالای اظهار شده با مدارک ترخیص کالا متفاوت باشد، یک تخلف گمرکی محسوب می شود.

 

حل اختلافات گمرکی

علل اختلافات گمرکی و انواع آن ها

اختلافات گمرکی انواع مختلفی دارند و این اختلافات می توانند از دلایل مختلفی ناشی شوند. جهت آشنایی با انواع آنها و نحوه حل آنها ما را همراهی کنید. یکی از اختلافات گمرکی که بین صاحب کالا و گمرک بوجود می آید، ناشی از تعرفه می باشد. اختلافات گمرکی ناشی از تعرفه به دو صورت بررسی می شود:

  1. اختلافات گمرکی ناشی از تعرفه پس از ترخیص کالا
  2. اختلافات گمرکی ناشی از تعرفه قبل از ترخیص کالا.

در صورتی که کارشناسان گمرک قبل از اینکه کالا را ترخیص کنند، متوجه ضرر تعرفه بندی شوند و به کشور زیان مالی وارد شود، اختلافات گمرکی ناشی از تعرفه قبل از ترخیص رخ می دهد. هنگامی که این تخلف رخ می دهد، کارشناسان در اظهارنامه، اختلافات را توضیح می دهند و سپس صورتجلسه ای از طرف ارزیابی تنظیم تشکیل می شود و برای مشخص شدن جریمه، آن را به رئیس گمرک ارجاع می دهند. در صورتی که صاحب کالا اعتراض داشته باشد، ابتدا اعتراض خود را در گمرک مطرح می کند و در صورت نیاز موضوع را در کمیسیون حل اختلافات بیان می کند.
همچنین هنگامی که کارشناسان گمرک بعد از ترخیص متوجه اشتباه در تعرفه اعلام شده شوند، نسبت به  انجام کسر دریافتی اقدام می کنند. به این نوع اختلاف، اختلافات گمرکی ناشی از تعرفه پس از ترخیص می گویند.

 

- اختلافات گمرکی ناشی از ارزش

یکی دیگر از علت های اختلافاتی که بین گمرک و صاحب کالا بوجود می آید، ناشی از ارزش کالا می باشد. این اختلاف زمانی رخ می دهد که گمرک سندهای ارائه شده توسط صاحب کالا را تایید نکند. اگر کارشناسان گمرک متوجه نزول ارزش شوند، به این معنا که ارزش کالای اظهار شده توسط صاحب کالا از مقدار واقعی آن پایین تر باشد، این اختلاف رخ می دهد. از مصادیق اختلافات گمرکی ناشی از ارزش می توان به نزول ارزش صادرات، بیش بود ارزش در واردات، اضافه پرداختی، نزول ارزش واردات بعد از ترخیص، نزول ارزش واردات پیش از ترخیص، پیش اظهاری صادرات و... اشاره کرد. بیش بود ارزش به این معنا می باشد که صاحب کالا با هدف استفاده از تفاوت بین ارز آزاد و نرخ ارز مبادله ای جهت دریافت ارز بیشتر، ارزش کالای واردی را گران تر نمایش می دهد. این اختلاف زمانی رخ می دهد که بین ارز آزاد و نرخ ارز مبادله ای تفاوت زیادی وجود داشته باشد. همچنین، تغییر مبنای محاسباتی نرخ ارز گمرکی در سال 1401 را مطالعه کنید.

 

اختلافات گمرکی ناشی از ارزش

راه های موجود برای حل اختلافات

تمام کسانی که در زمینه ترخیص، واردات و صادرات کالا کار می کنند، لازم است در مورد امور گمرکی، اختلافات گمرکی و راه حل های این اختلافات اطلاع داشته باشند. در صورتی که بین صاحب کالا و گمرک در رابطه با ارزش کالا و تعرفه اظهاری اختلاف بوجود بیاید، افراد می توانند اظهارنامه اختلافاتی را جهت بررسی و حل به دفتر تعرفه یا دفتر ارزش گمرک تحویل دهند. اظهارنامه اختلافاتی در این دفترها توسط کارشناسان بررسی می شوند و در صورت حل مسئله، پرونده همانجا مختومه می شود ولی اگر نتیجه اعلام شده مورد تایید طرفین نباشد، آنها باید اظهارنامه را به کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی تحویل دهند.

اختلافات گمرکی توسط کمیسیون رسیدگی به اختلافات بررسی می شود و نتیجه را بعد از پیگیری کامل اعلام می کنند. اگر باز هم نتیجه مورد تایید صاحب کالا نباشد، می تواند جهت حل مشکل خود، اظهارنامه را به کمیسیون تجدیدنظر تحویل دهد. در صورتی که صاحب کالا از نتیجه رضایت نداشته باشد، می تواند پرونده را به دیوان عدالت اداری تحویل دهد. حکمی که توسط دیوان عدالت اداری صادر می شود، برای طرفین لازم الاجرا می باشد. همچنین یکی دیگر از راه حل های اختلافات گمرکی این می باشد که فرآیند ترخیص کالا را به دست کارگزاران رسمی بسپارند. جهت آشنایی با یکی از بهترین کارگزاران رسمی گمرک، ما را همراهی کنید.

 

- حل اختلاف توسط کارگزار رسمی گمرک

یکی از راه حل های اختلافات گمرکی این می باشد که کار ترخیص کالا را به دست کارگزارن رسمی بسپارید. ممکن است بارها اسم ترخیص کار را شنیده باشید. در واقع منظور از کارگزار رسمی، همان ترخیص کار می باشد. به شخصی حقوقی یا حقیقی که اداره گمرک او را تایید می کند و به عنوان نماینده صاحب کالا جهت ترخیص به گمرک مراجعه می کند، کارگزار رسمی گمرک یا حق العمل کار می گویند. این فرد همگی مراحل ترخیص و واردات را بر عهده می گیرد. البته این نکته را نیز به یاد داشته باشید که صاحب کالا در صورتی که پروانه مخصوص اداره گمرک را داشته باشد، می تواند به عنوان کارگزار گمرک مراحل ترخیص را انجام دهد.

 

حل اختلاف گمرکی توسط پارسا ترخیص

- حل اختلافات گمرکی توسط شرکت پارسا ترخیص سپهر

یکی از بهترین و معتبرترین شرکت ترخیص کالا، شرکت پارسا ترخیص سپهر می باشد. شرکت پارسا ترخیص سپهر فعالیت خود را از سال 1384 به صورت رسمی شروع کرده است. این شرکت با هدف کمک به صاحبان کالا و انجام مراحل ترخیص کالا شروع به کار کرده است و دارای تعداد زیادی از کارشناسان باسواد و متخصص در این زمینه می باشد و می تواند به بهترین و موثرترین شیوه به شما کمک کنند. این شرکت در زمینه صادرات، واردات، ترخیص کالا و انجام امور گمرکی دارای تجربه و سابقه کاری طولانی می باشد و می تواند انواع اختلافات گمرکی را به بهترین شیوه حل کند. این شرکت همواره حامی صاحبان کالا بوده و می توانید فرایند ترخیص کالا را به آن ها بسپارید. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به وبسایت آن ها با شماره 02141521 تماس بگیرید. با این شرکت کالا های خود را با خیالی آسوده و راحت، ترخیص کنید.

امتیاز دهید :
نام و نام خانوادگی را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید یا ایمیل صحیح نیست
متن را وارد کنید

شرکت ترخیص کالا

fast call