مراحل ترخیص دارو از گمرک فرودگاه امام خمینی

 ترخیص دارو از گمرک فرودگاه امام خمینی دارای مراحل قانونی است که شامل موارد زیر می شود:

1- داشتم قبض انبار
2- اخذ ثبت سفارش
3- اخذ مجوزات لازم
4- اظهار کالا
5- ارزیابی کالا
6- تعیین ماهیت کالا
7- پرداحت حقوق ورودی
8- خروج کالا از گمرک

شایان ذکر است در گمرک پس از اظهار کالا مشخص می گردد که کالا در چه مسیری قرار گرفته، لذا از وظایف ترخیص کار این است که پس از تعیین مسیر اقدام به ترخیص و فرآیند ترخیص کالا نماید. مراحل ترخیص دارو شامل سه مسیر می باشد:

1- مسیر سبز
2- مسیر زرد
3- مسیر قرمز


وظایف ترخیص کار در مسیر سبز چیست؟

1- در مسیر سبز پس از اظهار کالا وبا توجه به اینکه کالا از چه کشوری به کشور ما ارسال شده همچنین حساسیت کالا و سابقه کالا مشخص می گردد و نیز بعد از پرداخت حقوق ورودی می توان اقدامات لازم جهت خروج کالا را انجام داد، ضمنا این مسیر معمولا برای ترخیص دارو پیش می آید.

2- در مسیر زرد کالا نیاز به ارزیابی و تعیین ماهیت دارد و پس از پرداخت مبلغ حقوق ورودی خروج کالا انجام می شود. این امر معمولا برای ترخیص مواد اولیه دارو پیش می آید.

3- در مسیر قرمز کالاهایی قرار می گیرند که نیاز به تعیین ماهیت داشته باشند و یا دارای استاندارد اجباری باشند.

4- حمل یکسره در گمرک امام خمینی (ره) جهت کالاهای ضروری مانند دارو و مواد اولیه و تجهیزات پزشکی می باشد.


ترخیص کار و حق العمل کار رسمی گمرک کیست؟

ترخیص کار شخصی است که به نیابت از شخصی دیگر مراحل قانونی گمرک را که به آن آگاه است انجام میدهد. وظیفه یک ترخیصکار این است که حافظ منافع صاحب کالا باشد و به نمایندگی از آن با حداقل هزینه و حداقل زمان و با داشتن دانش و تجربه کافی در این حوزه اقدام به ترخیص کالا می نماید، لذا داشتن دانش کافی و دارا بودن کارت حق العمل کاری از مزایای یک ترخیص کار می باشد.
ترخیصکار گمرک دارای یک سری وظائف می باشد یکی از وظائف اصلی آن داشتن تجربه کافی و اعتماد سازی می باشد. ترخیص کار شریک وارد کننده کالا و صاحب کالا می باشد، یک ترخیص کار موظف است تجربه کافی در دریافت ثبت سفارش و اشراف کامل به فرآیند ترخیص کالا و آشنایی کامل به پروسه اظهار کالا را داشته باشد. عدم داشتن تجربه کافی در این حوزه باعث میگردد که فرآیند ترخیص کالا نیازمند زمان باشد که این امر باعث می گردد تا هزینه های کالا افزایش یابد.
ترخیص کالا بخصوص در حوزه های حساس مانند ترخیص دارو بسیار حائز اهمیت است. لذا یک ترخیص کار خوب باید دانش دریافت مجوزهای لازم از وزارتخانه های مرتبط را داشته باشد. به طور مثال آشنایی با سازمان غذا ور دارو، وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی و همچنین جهاد کشاورزی را داشته باشد. بنابراین یک ترخیصکار خوب خصوصا در حوزه ترخیص دارو باید با این ارگان ها آشنا باشد تا در اسرع وقت نسبت به اخذ مجوز اقدام نماید. لذا در این مقاله سعی شده با مراحل ترخیص دارو در گمرک فرودگاه امام خمینی شما را آگاه سازیم.
پس از تحویل کالا توسط ایرلاین های شخصی و سپس تحویل کالا به نماینده شرکت در ایران قبض انبار صادر می گردد. که این قبض انبار به نام صاحب کالا صادر و تحویل صاحب کالا و یا نماینده قانونی شرکت می گردد، پس از دریافت قبض انبار جهت اظهار کالا تکمیل مدارک به شرح ذیل توضیح داده می شود.


1- قبض انبار

پس از تحویل قبض انبار جهت پروسه بانکی و سند حمل مدارک ذیل نیز باید تهیه گردد:
فاکتور فروش، پکینگ کالا، گواهی مبدا، بارنامه، ترخیصیه، گواهی بازرسی، تصویر ثبت سفارش و بیمه نامه جهت شروع اظهار مورد نیاز می باشد که پس از تکمیل مدارک فوق، کالا آماده اظهار در سامانه EPL، می گردد.
پس از اظهار کالا و اخذ کوتاژ و بررسی ثبت اسناد کالا، ارزیابی توسط کارشناس مجازی مورد تایید قرار گرفته و بعد از تایید رئیس سرویس، کالا با پرداخت عوارض قانونی آماده خروج می گردد.
کالاهایی مانند دارو که دارای شرایط حساس هستند و نیاز به ترخیص فوری دارند را با کپی مدارک هم می توان اظهار نمود و سپس نسبت به ارزیابی و خروج اقدامات لازم انجام گردد.
ترخیص دارو پس از رسیدن بار در فرودگاه قابل اجرا می باشد و از دیگر مزیت های گمرک امام خمینی نیز می باشد که پس از رسیدن کالا با توجه به حساسیت آن نسبت به خروج کالا اقدامات لازم صورت می پذیرد و این امر در کل شبانه روز قابل اجرا میباشد.
از این رو شرکت پارسا ترخیص این آمادگی را دارد که کالاهای ضروری مانند دارو را ترخیص نماید، تیم شرکت پارسا ترخیص آماده ارائه هر گونه مشاوره در خصوص مزیت های ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی و فرآیند ترخیص کالا از این گمرک را دارد.

سوال هایی که در این مقاله به وجود می آید به شرح ذیل است: 

1-مراحل ترخیص دارو از گمرک به چه صورت امکان پذیر است؟
2-چند حوزه در گمرک فرودگاه امام خمینی می باشد؟
3-مسیرهای ترخیص در فرودگاه امام خمینی چگونه است؟
4-مدارک لازم جهت ترخیص دارو چیست؟
5-مزایای گمرک فرودگاه امام خمینی چیست؟
6-منظور از حمل یکسره کالا چیست؟

امتیاز دهید :
نام و نام خانوادگی را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید یا ایمیل صحیح نیست
متن را وارد کنید

شرکت ترخیص کالا

fast call