حواله ارزی چیست و چند نوع حواله ارزی وجود دارد؟

جابه‌جایی پول یکی از چالش‌های مهم و اصلی برای افرادی است که به کشورهای دیگر سفر می‌کنند و یا به صورت حرفه‌ای در کار تجارت و داد و ستد با دیگر کشورها هستند. اگر دستی در صادرات و واردات کالاها، ترخیص کالا و یا داد و ستد مالی با شرکت‌های خارجی دارید، حتما با حواله ارزی و مزایای آن برای جابه‌جایی پول بین طرف‌ها در ایران و دیگر کشورها، آشنایی دارید. این روش یکی از روش‌های به نسبت جدید و سریع و امن برای جابه‌جایی پول بین طرفین در کشورهای دیگر است که از دغدغه‌های افراد و شرکت‌ها کم کرده و بر سرعت تبادلات مالی افزوده است. در این مقاله قصد داریم تا ببینیم حواله ارزی چیست و چه کاربردی در تبادلات مالی با طرف‌های معامله در دیگر کشورها دارد. در ادامه نیز با انواع حواله ارزی و نیز روش‌های معمول این روش تبادل مالی آشنا خواهیم شد.

 

حواله ارزی چیست؟

اگر قصد سفر یا مهاجرت به خارج از کشور را دارید، قصد دارید برای افراد و یا اقوام خود در داخل و یا خارج ایران پول ارسال کنید و یا در کار تجارت با طرف‌های خارجی هستید، حتما با مفهومی به نام حواله ارزی روبه‌رو شده‌اید. این روش ارسال پول، در سال‌های اخیر به یک روش امن و مهم و البته پرکاربرد در بانک‌ها و موسسات مالی جهانی تبدیل شده و انتقال پول به دیگر کشورها را ساده و امن‌تر از گذشته کرده است. اما حواله ارزی چیست و چه کاربردی در سیستم‌های مالی و تجارت جهانی دارد؟

حواله ارزی (Payment Order) یک روش انتقال پول و سرمایه به کشورها دیگر و در واقع روشی برای پرداخت ارز از طریق موسسات مالی و یا بانک‌های سراسر جهان است. حواله ارزی در واقع روشی برای واریز ارز و یا مبادلات بر اساس آن به یک حساب بانکی و یا یک شخص است. در این روش، بانک‌ها و موسسات مالی، ارز را به حساب یک شخص ثالث و به صورت مستقیم پرداخت می‌کنند.

به عبارت دیگر، حواله ارزی، یک نوع دستور پرداخت به شمار می‌رود که بر اساس آن، بانک و یا موسسه مالی مورد نظر بنا به خواست مشتری و یا همان فرستنده، از طریق یکی از بانک‌های کارگزار خود در خارج از کشور، ارز مورد نظر را به گیرنده، از طریق این حواله پرداخت می‌کند. حواله ارز انواع گوناگونی دارد و با روش‌های گوناگونی نیز انجام می‌شود که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

 

حواله ارزی چیست؟ 

 

انواع حواله ارزی چیست؟

حواله ارزی روش‌ها و انواع گوناگونی دارد که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم:

1. حواله ارزی صادره (Outward Transfers)

حواله ارزی صادره، حواله‌ای است که برای ارسال ارز از طرف اول، صادر می‌شود. به عبارت دیگر وقتی شما بخواهید برای ارسال پول از یک بانک و یا موسسه‌ای مالی مانند یک صرافی اقدام نمایید، از این نوع حواله ارزی استفاده می‌کنید. در این روش، ابتدا شما به یکی از شعبه‌های بانک و یا موسسه مالی مورد نظر مراجعه می‌کنید. در این مرحله شما باید مشخصات فردی و نیز شماره حساب فرد گیرنده و نیز واحد پول ارسالی و مقدار آن را مشخص نمایید. بانک و یا صرافی مورد نظر سپس بنا به قیمت روز، پول مورد نظر را به صورت ریالی در ایران از شما دریافت کرده و حواله را برای شعبه دیگر خود ارسال می‌نماید. فرد گیرنده نیز می‌تواند در این مرحله برای دریافت ارز مورد نظر اقدام نماید.

2. حواله ارزی وارده (Inward Transfers)

اما سوالی که در اینجا پیش می‌آید این است که نوع وارده از حواله ارزی چیست؟ حواله ارزی وارده، حواله‌ای است که فرد گیرنده با دریافت آن می‌تواند برای دریافت ارز خود اقدام نماید. وقتی فرستنده حواله ارز را برای گیرنده ارسال می‌کند، شعبه بانک و یا صرافی موظف است در کمترین زمان ممکن، پول مورد نظر را به حساب گیرنده ارسال نماید. گیرنده نیز با همراه داشتن پاسپورت و مدارک شخصی می‌تواند ارز را دریافت کند، حواله را برای فرد دیگری ارسال کند و یا به بانک بفروشد.

3. حواله ارزی غیرمستقیم (Demand Draft)

حواله ارزی غیر مستقیم نیز یکی از روش‌های حواله و ارسال ارز به مقصد دیگر کشورها است. این روش حواله که به اختصار D/D نامیده می‌شود، به صورت غیرمستقیم مبلغ را به حساب افراد در بانک‌ها و موسسات مالی می‌رساند. این روش در حال حاضر کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و از همان روش‌های سوئیفت استفاده می‌کند. با این روش، در حدود 4 تا 7 روز طول می‌کشد تا ارز مورد نظر به حساب فرد ارسال شود و او بتواند پول خود را از حساب برداشت نماید.

4. حواله ارزی مستقیم (Telegraphic Transfer)

این روش را می‌توان بهترین، امن‌ترین و سریع‌ترین روش ارسال پول به سراسر جهان و برای اشخاص حقیقی و حقوقی دانست. حواله ارزی مستقیم که به حواله ارزی T/T نیز معروف است همان سیستم مالی گردش بین المللی و یا سوئیفت است که با استفاده از آن می‌توان با 130 ارز گوناگون و برای هر کسی در کشورهای گوناگون پول فرستاد.

 

انواع حواله ارزی چیست؟ 

 

مزایای استفاده از این نوع حواله ارزی چیست؟

شما با استفاده از سوئیفت می‌توانید به صورت کاملا امن و رمزنگاری شده و با سرعت بسیار بالا برای هرکسی تنها با داشتن مشخصات فردی و یک کد، پول واریز نمایید. ارسال پول با این روش البته هیچ گونه محدودیت مقداری نیز ندارد و برای ارسال‌های با مبلغ بالا، کارمزد مناسبی نیز دارد. به علاوه یکی دیگر از مزایای مهم استفاده از این روش برای حواله پول به خارج از کشور، این است که پول به صورت مستقیم به حساب فرد و یا شرکت مورد نظر ارسال می‌شود. برای ارسال پول با استفاده از این روش، فرد و یا شرکت مورد نظر باید کدی مخصوص با نام کد سوئیفت (Swift Code) داشته باشد و در حدود 2 تا 3 روز طول می‌کشد تا تبلیغ توسط گیرنده، قابل برداشت باشد.

 

شرکت ترخیص کالا 

روش‌های امروزی حواله ارزی چیست؟

حواله ارز به خصوص به کشورهای اروپایی که بیشترین تبادلات مالی با ایران و واردکنندگان ایرانی را دارند، از روش‌های گوناگونی انجام می‌شود. یکی از مهم‌ترین این روش‌ها ارتباطات مالی از طریق صرافی‌ها است. اما روش‌های دیگری نیز امروزه برای حواله ارزی انجام می‌شود. بسیاری از این روش‌ها به صورت آنلاین پیش می‌رود. یکی از این روش‌ها، استفاده از پی‌پال و وب مانی است.

دیگر روش مهم استفاده از خدمات وسترن یونیون آمریکا است که در بیشتر از 185 کشور جهان نماینده فعال دارد. با استفاده از خدمات ارزی این شرکت می‌توان به همه کشورهایی که در آن نمایندگی دارد و با هر ارزی که مد نظر مشتری باشد، پول ارسال نمود. این سیستم‌های مالی در سراسر جهان اعضای فراوانی دارد اما در ایران و به خاطر تحریم‌های مالی، نمی‌توان از آنها به صورت شخصی و به صورت مستقیم استفاده نمود. شرکت‌های مالی مانند برخی صرافی‌ها اما با داشتن واسطه‌هایی امکان ارتباط ایرانیان با این سیستم‌های مالی را فراهم می‌کنند.

البته در نظر داشته باشید که تغییر مبنای محاسباتی نرخ ارز گمرکی در سال 1401 در داد و ستدهای مالی تاثیرگذار است.

 

 

روش‌های امروزی حواله ارزی 

 

حواله ارزی ترخیص کالا از گمرک

یکی از مراحل مهم در واردات و صادرات کالا به دیگر کشورها، ارائه حواله‌های ارزی است. اما رابطه ترخیص کالا در حواله ارزی چیست؟

حواله‌های ارزی ورودی و یا خروجی از ایران در واقع نوعی دستور و یا سفارش پرداخت پول است که به شعبه مورد نظر از بانک و یا موسسه مالی و یا صرافی مورد نظر برای دریافت پول، ارسال می‌شود. هر کدام از این حواله‌ها که برای ترخیص کالا از گمرک و یا تجارت بین المللی مورد استفاده قرار می‌گیرند، مبلغی دارند و بر طبق آن، فرد و یا شرکت مشتری می‌تواند به شعبه موسسه مالی مراجعه کرده و ارز مورد نظر را دریافت نماید.

امتیاز دهید :
نام و نام خانوادگی را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید یا ایمیل صحیح نیست
متن را وارد کنید

شرکت ترخیص کالا

fast call