سامانه EPL چیست و چگونه می توان از آن استفاده کرد؟

سامانه EPL یکی از مهم ترین و می توان گفت که بهترین سامانه کشوری است که به امورات گمرکی و ترخیص کالا مربوط می شود. در واقع EPL از مختصر کردن عبارت Electronic Packing List به وجود آمد و تاکنون نقش موثری را در اقتصاد ایران ایفا کرده است. این سامانه در کشور، با نام سامانه جامع امور گمرکی شناخته می شود و مهم ترین فرایندی که توسط آن انجام می گیرد، ترخیص غیر حضوری کالا های وارداتی می باشد.

 

سامانه EPL چیست؟

امور گمرکی در ایران یکی از مهم ترین مسائلی است که تاثیر مستقیمی بر روی اقتصاد کشور می گذارد. در سالیان گذشته، ترخیص کالا های وارداتی از گمرک های ایران، به صورت حضوری انجام می گرفت. اما امروزه با بیشتر شدن کالا های وارداتی و همچنین تکنولوژی شدن بسیاری از امور در سراسر جهان، ترخیص کالا ها به صورت حضوری امکان پذیر نیست و برای انجام این فرایند باید از سامانه ای به نام سامانه EPL استفاده کرد. این سامانه برای نخستین بار در سال ۱۳۹۲ در یکی از گمرک های ایران مورد آزمایش قرار گرفت و با موفقیت حاصل از این فرایند، این سامانه در کل گمرک های کشور راه اندازی شد. طراحی ساده و در عین حال کاربردی بودن این سامانه، موجب استقبال بیش از پیش تاجران و بازرگانان شده است. با استفاده از این سامانه به راحتی می توان مجوز ترخیص کالا های گمرکی را دریافت کرد و همچنین به راحتی از مراحل مختلف ترخیص کالا ها اطلاع پیدا نمود.

 

سامانه ترخیص کالا

 

هدف اصلی از تشکیل سامانه هوشمند ترخیص کالا های گمرکی

همان طور که در مطالب پیشین به ان اشاره کردیم، قبل از سال ۱۳۹۲ تمامی کالا های وارداتی به کشور، به صورت حضوری ترخیص می شدند. برای دریافت مجوز ترخیص، نیازمند به کاغذ بازی های اداری بودیم که بسیار زمانبر بود. از این جهت بسیاری از بازرگانان برای رهایی از این فرایند، کالا های خود را به صورت غیر مجاز و قاچاقی وارد کشور می کردند. این امر به اقتصاد ایران صدمات جبران ناپذیری وارد می کرد و موجب کاهش درآمد حاصل از امور گمرکی می شد. در واقع اصلی ترین هدف از ایجاد این سامانه هوشمند، افزایش درآمد کشور می باشد که این امر در گرو تشکیل دولت الکترونیک بود.

 

نحوه عضویت در این سامانه

برای این که بتوانید وارد سامانه EPL شوید و از زمان ترخیص کالا های خود اطلاع پیدا کنید، لازم است تا در ابتدا به عنوان یک کاربر به عضویت این سامانه در بیایید. نخستین گام برای عضویت در این سامانه هوشمند را می توان احراز هویت دانست. برای انجام این کار باید به اداره احراز هویت گمرکات اجرایی مراجعه نمایید. با ارائه مدارکی نظیر کارت ملی، کارت بازرگانی، وکالت نامه و شناسه ملی مخصوص کاربران حقوقی، می توانید مراحل احراز هویت را با موفقیت پشت سر بگذارید. پس از آن نام کاربری و رمز عبور مخصوص خود را دریافت خواهید کرد و با مراجعه به سایت اصلی سامانه EPL گمرک، می توانید از مراحل و زمان ترخیص کالا های خود اطلاع پیدا کنید.

 

سامانه ELP چیست

 

این سامانه چه خدماتی را ارائه می دهد؟

در واقع می توان گفت که یکی از اهداف راه اندازی سامانه EPL، این بود که بازرگانان بدون نیاز به مراجعه حضوری از روند ترخیص کالا های خود مطلع شوند. این سامانه بسیاری از مشکلات مراجعات حضوری را کاهش داده و تاثیر چشمگیری در جلوگیری از اتلاف وقت داشته است. به همین دلیل طراحان این سامانه سعی کرده اند تا بیش از ۹۰ درصد از امورات گمرکی را وارد این سامانه کنند و در اختیار بازرگانان قرار دهند. با مراجعه به سایت اصلی ترخیص کالا های گمرکی، می توانید در قسمت منو، آیتم های مختلفی را مشاهده کنید. در این سامانه می توانید به صورت آنلاین به قسمت های دورکاری های واردات، اظهارنامه ها، دور اظهاری ترانزیت و ... متصل شوید و مدارک خود را به راحتی به اداره امور گمرکی کشور ارسال نمایید.

 

سامانه EPL ریجستری

یکی دیگر از اصلی ترین خدماتی که به امور گمرکی کشور و سامانه EPL مرتبط است، ریجستری دستگاه های هوشمند می باشد. این فرآیند مربوط به کاربران و مسافران خارجی است که تمایل دارند بیشتر از یک ماه در داخل کشور ایران اقامت داشته باشند و از اپراتور های فعال در ایران استفاده نمایند. از این جهت لازم است تا با مراجعه به این سامانه هوشمند، از مراحل ریجستری کردن دستگاه های هوشمند خود، اطلاع پیدا کنند و نسبت به انجام آن، در ابتدا به صورت حضوری و پس از آن از طریق سامانه مربوطه اقدام نمایند. در همان ابتدای ورود به کشور باید به صورت حضوری مدارکی مبنی بر اقامت ۳۰ روزه خود و مشخصات دقیق خود را به اداره گمرک کشور ارائه دهید. پس از آن از طریق این سامانه نسبت به پرداخت عوارض گمرکی اقدام کنید. با انجام این مراحل یک کد فعال سازی در اختیار شما قرار خواهد گرفت و با عضویت در سامانه همتا می توانید نسبت به ریجستری دستگاه های هوشمند خود اقدام نمایید.

 

مزایای استفاده از elp

 

مزایای استفاده از این سامانه

راه اندازی سامانه EPL به دلیل مزایای بالایی که دارد، توانست با استقبال کاربران بی شماری رو به رو شود. یکی از مهم ترین مزایا این سامانه، کاهش تورم می باشد. لازم به ذکر است که کالا های وارد شده به کشور، از طریق این سامانه به طور کامل بررسی خواهند شد و در صورت داشتن مجوز، از اداره گمرک ترخیص می شوند. این فرایند نقش چشمگیری در سرعت و دقت ثبت کالا ها داشته است. همچنین موجب شد تا کالا های بیشتری وارد کشور شوند که این امر تاثیر مستقیمی در اقتصاد کشور ایران داشته است. با استفاده از این سامانه، بسیاری از کاغذ بازی های اداری از بین رفت که این امر در کاهش یافتن کالا های قاچاق نیز موثر بود. این سامانه همچنین از امنیت بالایی برخوردار است و هیچ کدام از اطلاعات کاربران خود را فاش نخواهد کرد. از دیگر مزیت های این سامانه را می توان افزایش یافتن درآمد گمرکی کشور دانست.

امتیاز دهید :
نام و نام خانوادگی را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید یا ایمیل صحیح نیست
متن را وارد کنید

شرکت ترخیص کالا

fast call