پروفرما یا پیش فاکتور چیست؟

پروفرما یا پیش فاکتور در تجارت خارجی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به عنوان یکی از مهم‌ترین اسناد بازرگانی خارجی در معاملات بین‌المللی بین فروشنده و خریدار ارائه و صادر می‌شود. در این نوع اسناد فروشنده جزییات کاملی درباره نوع کالا، ارزش و مشخصات آن برای خریدار اعلام می‌کند که تا مدت مشخصی اعتبار دارد. از این رو در این مقاله قصد داریم درباره پیش فاکتور گمرکی در ترخیص کالا توضیحاتی را ارائه دهیم تا شما با در اختیار داشتن اطلاعات کاملی در این زمینه ورود پیدا کنید.

 

پروفرما چیست؟

پروفرما (Preforma Invoice) همان پیش فاکتور خارجی است که در بین بازرگانان به فاکتور پروفرم نیز شناخته می‌شود. بنابراین در جلسات مذاکره هر آنچه که بین خریدار و فروشنده به عنوان توافق به انجام می‌رسد در قالب سند پیش فاکتور از سمت فروشنده برای خریدار صادر و ارسال می‌شود. این توافقات در جلسه مذاکرات می‌تواند شامل نوع، مقدار و تعداد کالا، قیمت واحد و قیمت کل کالا یا محصول، شرایط تحویل کالا، زمان تحویل کالا، شرایط پرداخت، توضیحات کامل درباره مشخصات محصولات، نام و نشانی فروشنده و خریدار، مدت اعتبار پیش فاکتور، مبدا کالا و غیره باشد که در این سند تجاری ذکر می‌شود.

بر این اساس پیش فاکتور در تجارت بین‌المللی مبنای تدوین فرم ثبت سفارش کالا است و به عنوان یک سند مهم باعث گشایش اعتبار اسنادی (ال سی) و همچنین تنظیم قرارداد فروش می‌شود. لازم به ذکر است از این سند در مراحل مجوز ثبت سفارش و ترخیص کالا از گمرک استفاده می‌شود.

پس اگر شما هم در حوزه صادرات یا واردات کالا و تجارت‌های بین المللی فعالیت دارید بهتر است که با این اصطلاح کاربردی و جزییات آن آشنا شوید تا در حین انجام کار با مشکل روبرو نشوید.

 

پروفرما چیست؟ 

 

پیش فاکتور گمرکی ترخیص کالا

به طور کلی ترخیص کالا از گمرکات به چند روش انجام می‌شود. در این بین یکی از مهم‌ترین مراحل ترخیص، اخذ پروفرما از فروشنده است. بنابراین قبل از اقدام به خرید خارجی و ثبت فاکتور نهایی، شما باید از یکی از شرکت‌های تامین کننده با ارائه مشخصات کالا، پیش فاکتور را دریافت کنید.

در این سند تجاری موارد مهمی از جمله نحوه پرداخت هزینه کالا، تعهد طرفین، موارد مربوط به اینکوترمز (تعهدات هر دو طرف قرارداد) و غیره مشخص شده و توسط فرد خریدار و فروشنده به طور دقیق قابل بررسی است. در واقع این پیش فاکتور در جهت تسهیل بررسی فرایند ورود کالا به داخل کشور تنظیم و صادر می‌شود. از این رو اغلب بازرگانان از طریق اتاق‌های بازرگانی مشترک و سایر روش‌های ارتباطی فروشنده کالاهای مورد نیاز خود را برای واردات پیدا می‌کنند.

لازم به ذکر است، در صورتی که برای دریافت پیش فاکتور از فروشنده کالا اقدام کرده باشید می‌توانید نسبت به دریافت ثبت سفارش برای ترخیص کالا و صدور مجوز واردات از اداره بازرگانی اقدام کنید.

 

درخواست ثبت ترخیص کالا 

ترخیص کالا از گمرک با پروفرما

همانطور که می‌دانید قبل از معامله‌ای برای واردات یک کالا باید از طریق وزارت صنعت معدن تجارت بررسی کنید که کالای مربوطه و مورد نیاز شما در لیست کالاهای ممنوعه برای دریافت مجوز واردات قرار دارد یا خیر.

بنابراین اگر وزارت صمت به شما تاییدیه لازم را داد شما با توجه به شرایط موجود در پیش فاکتور قادر به ثبت سفارش خود هستید و می‌توانید مراحل خرید کالای وارداتی خود را پیش ببرید.

بر این اساس برای وارد کردن یک کالا در ابتدا باید وارد کننده مورد نظر خود را پیدا کنید. سپس با توجه به میزان کالایی که قصد واردات آن را دارید از او درخواست پروفرما یا پیش فاکتور کنید در نظر داشته باشید که با این اقدام هیچ معامله‌ای انجام نمی‌شود و تنها یک مکاتبه معاملاتی انجام داده‌اید.

در این بین شرکت تامین کننده شرایط ارسال کالا را در قالب یک پیش فاکتور برای شما ارسال می‌کند که مدت زمان اعتبار مشخصی دارد و بعد از اتمام آن ممکن است شرایط تامین کننده کالا تغییر کند. پس در این فرصت باید فرایند ثبت سفارش و ترخیص کالای خود را تکمیل کنید. 

پس از اینکه از تامین کننده پیش فاکتور محصول را دریافت کردید آن را در وزارت صنعت معدن تجارت ثبت کنید تا برای محصول مورد نظر شما در صورت تایید و ممنوع نبودن کالا، مجوز واردات صادر کند. با در دست داشتن مجوز ثبت سفارش می‌توانید با شرکت تامین کننده وارد معامله شده و طبق شرایط پیش فاکتور اقدام به خرید محصول کنید. البته جهت تامین ارز مورد نیاز پس از تایید پروفرما می‌توانید به شعبه ارزی بانک مورد نظر مراجعه کرده و درخواست دریافت ارز دهید. در صورت تایید بانک مرکزی میزان ارز مورد نیاز شما تامین می‌شود.

بنابراین طبق پیش فاکتور، تامین کننده کالای مورد نظر را به یک شرکت کشتیرانی جهت حمل بار به ایران تحویل می‌دهد و شما جهت دریافت و ترخیص کالا از گمرک فرودگاه یا هر گمرک دیگری به شرکت حمل مورد نظر مراجعه کرده و کالای خود را ترخیص می‌کنید. نحوه و شرایط پرداخت پول به تامین کننده و فروشنده کالا از قبل در پیش فاکتور صادر شده مشخص می‌شود.

نمونه پیش فاکتور یا پروفرما 

 

شرکت ترخیص کالا با پروفرمای معتبر

ترخیص کالا از گمرک به منظور آزادسازی کالای وارداتی و صادراتی با تشریفات گمرکی و پرداخت هزینه‌های قانونی دولت همراه است. بنابراین تکمیل این پروسه توسط شرکت‌های درخواست کننده مقداری طولانی خواهد بود و ممکن است شما در طول انجام فرآیند ترخیص کالا با مشکلات عدیده‌ای روبرو شوید که از قوانین آن بی‌اطلاع باشید. بنابراین صاحبان کالا می‌توانند برای انجام مراحل ترخیص کالا با پروفرما و پیش فاکتور رسمی از افرادی که دارای پروانه حق العمل‌کاری هستند و مورد تایید گمرکات ایران هستند، استفاده کنند.

شرکت ترخیص کالا به عنوان نماینده قانونی صاحبان کالا مسئولیت انجام تمام تشریفات واردات یا صادرات کالا در گمرکات کشور را برعهده می‌گیرند و دیگر شما به عنوان صاحب کالا نیازی به مراجعه به گمرک خواهید نداشت.

از آنجایی که امروزه فرآیند ترخیص کالا از ‌گمرک شهریار و سایر گمرکات ایران با توجه به وجود قوانین جاری متعدد و صدور بخشنامه‌های روزانه و لحظه‌ای و تغییر نحوه دریافت مجوز از سازمان‌هایی مانند بهداشت، استاندارد و غیره همواره با مشکلات زیادی روبرو می‌شود. توصیه ما به شما این است که حتما جهت آزادسازی مرسوله‌های وارداتی خود از گمرک از یک تیم ترخیص که در کار خود دقت کافی را داشته و به تمام قوانین تجارت خارجی مسلط هستند، استفاده کنید.

 

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم که شما را با مفهوم پروفرما یا پیش فاکتور چیست آشنا کنیم و در ادامه نیز جزییاتی که در این سند بین‌المللی جهت تسهیل پروسه تجارت خارجی توسط تامین کننده کالا ذکر می‌شود را بیان کردیم. همانطور که گفته شد پیش فاکتور در واقع نوعی سند است که واردکننده کالا به منظور اقدامات اولیه از مراحل واردات کالا از فروشنده تقاضا می‌کند و خریدار با ثبت سفارش خود با استفاده از آن پیش فاکتور می‌تواند کالاهای خریداری شده خود را از گمرک ترخیص کند.

از آنجایی که فرایند صدور پیش فاکتور، ثبت سفارش واردات کالا و ترخیص آن از گمرک بسیار پیچیده و روندی تخصصی را دارد، در صورت عدم آشنایی با این مراحل بهتر است از مجموعه‌ها و شرکت‌هایی که این نوع خدمات را ارائه می‌دهند، استفاده کنید. این نوع شرکت‌ها با داشتن مجوز و پروانه حق‌‎العملکاری گمرک و نیروهای متخصص و با تجربه در این زمینه خدمات ترخیص کالا را به صورت کامل برای مشتریان خود به بهترین شکل ارائه می‌دهند. در صورت نیاز به دریافت این خدمات با کارشناسان ما تماس بگیرید.

امتیاز دهید :
نام و نام خانوادگی را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید یا ایمیل صحیح نیست
متن را وارد کنید

شرکت ترخیص کالا

fast call