ترخیص لوازم یدکی خودرو

ترخیص لوازم یدکی خودرو از گمرک چگونه صورت می پذیرد؟ چه مدارک و مراحلی برای ترخیص لوازم یدکی خودرو از گمرک لازم است؟ در این مقاله قصد داریم که به ارائه اطلاعاتی در رابطه با ترخیص لوازم یدکی خودرو از گمرک اشاره داشته باشیم در صورتی که قصد دارید در این مورد اطلاعاتی را بدست آورید تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

برای ترخیص کالا قوانین کلی وجود دارد اما برخی از قوانین بسته به نوع کالا ممکن است متفاوت باشد. در ترخیص لوازم یدکی خودرو از جمله کالاهایی است که در کشور ما مانند سایر کشورها مصرف زیادی دارد بر همین اساس نیز واردات این قطعات از گمرک با توجه به نیاز زیاد داخلی همواره وجود داشته است. به دلیل این که قوانین و مقررات خاص در مورد ورود و یا ممنوعیت ورود کالاهای مختلف از جمله لوازم یدکی بر اساس بخشنامه ها و مقررات جدید وجود دارد لذا کسب اطلاعات لازم در این مورد برای کسانی که فعالیت دارند می تواند ضروری باشد. نداشتن اطلاعات کافی پروسه ترخیص را طولانی تر خواهد کرد و یا هزینه های زیادی را تحمیل می کند.

 

واردات قطعات یدکی خودرو

صادرات لوازم یدکی خودرو یکی از مهمترین صادراتی است که توسط کشورهای پیشرفته صورت می پذیرد که بیشتر شامل کشورهایی از قبیل آمریکا، آلمان، چین می شود. همچنین کشورهای دیگری همچون کره جنوبی و ژاپن نیز در این لیست قرار می گیرند. بیشترین واردات قطعات یدکی نیز مربوط به خاورمیانه است. در ایران نیز همواره به دلیل حجم بالایی از خودروهای مختلف، لوازم یدکی زیادی وارد کشور می شود. از مهمترین مرحله واردات خودرو مربوط به گمرک است که در این مرحله کالا ترخیص شده و وارد بازار می شود.
ترخیص کالا از جمله لوازم یدکی خودرو اقدامی تخصصی و پیچیده است که نیازمند داشتن اطلاعات کافی در مورد قوانین و بخشنامه های گمرکی است. به همین دلیل نیز به طور معمول ترخیص قطعات یدکی خودرو به شرکت های فعال در زمینه ترخیص خودرو و کالا واگذار می شود تا در مدت زمان کوتاهی ترخیص لوازم یدکی خودرو صورت پذیرد.

 

 

ترخیص لوازم یدکی خودرو

 

ترخیص لوازم یدکی خودرو و مشکلات مربوط به آن

ترخیص لوازم یدکی خودرو باید در مدت زمان کوتاهی صورت پذیرد. در صورتی که ترخیص قطعات یدکی مدت زمان زیادی طول بکشد در این صورت کارخانه های خودروساز با مشکلات زیادی روبرو می شوند چرا که خودروها از قطعات بیشماری تشکیل شده اند که در صورت تامین نشدن این قطعات، امکان مونتاژ و تکمیل خودرو وجود نخواهد داشت و در نهایت خودرو را نمی توان عرضه کرد در نتیجه نبود و یا کمبود قطعات خودرو یک مشکل حیاتی است.
موانع و مشکلات متعددی می تواند بر سر راه ترخیص لوازم یدکی خودرو وجود داشته باشد که یکی از آنها عدم مجوزهای قانونی است. در این زمینه گمرک مجوزهای ضروری را بر اساس قوانین و مقررات اخذ می کند. به دلیل این که مجوزها از سوی دستگاه های مختلف صادر می شود و تا زمانی که گمرک مجوزهای لازم را دریافت نکند اجازه ترخیص به کالا را نخواهد داد لذا ممکن است پروسه ترخیص به درازا بینجامد.

 

ترخیص کار لوازم خودرو کیست؟

به دلیل این که ترخیص لوازم یدکی خودرو نیازمند دانش تخصصی و تجربه است و شخص وارد کننده به تنهایی نمی تواند اقدامات لازم برای ترخیص کالا از گمرک را انجام دهد و در نتیجه پروسه ترخیص طولانی خواهد شد و هزینه های زیادی به صاحب کالا تحمیل می شود به همین دلیل هم باید امور ترخیص به افراد متخصص در این زمینه سپرده شود.
ترخیص کار کسی است که در این زمینه تخصص دارد و در واقع شرکت هایی در این زمینه فعال هستند که به صورت تخصصی پروسه ترخیص را انجام می دهند و به دلیل آشنا بودن با قوانین و بخشنامه ها ترخیص در مدت زمان کوتاهی انجام می شود.

 

 

مراحل ترخیص لوازم یدکی خودرو از گمرک

 

مدت زمان ترخیص لوازم یدکی خودرو

قطعات و لوازم مربوط به خودرو جهت ترخیص کالا به طور کلی در مسیر سبز قرار داده می شوند لذا در مدت زمان کوتاهی در حدود دو روز امکان ترخیص این قطعات وجود دارد. در صورتی که در مسیر زرد و قرمز که قطعات مورد بازرسی قرار می گیرد برای ترخیص کالا مدت زمان طولانی نیاز خواهد بود.
در مسیر سبز تشریفات با سرعت صورت می پذیرد چرا که قطعات و لوازم یدکی خودرو از لوازم اساسی محسوب می شوند و در صورت وارد نشدن آنها کارخانجات دچار وقفه در خط تولید خواهند شد. اما در مواردی نیز مشاهده می شود که مدت زمان ترخیص طولانی می شود. این گونه از کالاها که می تواند شامل قطعات و لوازم یدکی خودرو نیز باشد در واقع به دلیل این که مجوزهای لازم و قانونی را نداشته اند در طی ترخیص دچار وقفه شده اند و حتی در مسیر سبز نیز نیازمند اخذ مجوزها و استانداردهای لازم هستند. تمامی مجوزها باید از طریق سیستم گمرک دریافت گردد و گرنه از سوی گمرک اجازه ترخیص داده نمی شود.

 

تماس با ترخیص کالا 

 

تعرفه گمرکی ترخیص لوازم یدکی خودرو

ترخیص کالا از گمرک دارای تعرفه های متفاوتی است، ترخیص لوازم یدکی خودرو از گمرک نیز تعرفه های خاص خود را دارد بر اساس نوع کالا و لوازم یدکی که دارید و از گمرک ترخیص خواهید کرد می توانید از وضعیت تعرفه ها در کتاب قوانین و مقررات صادرات و واردات آگاهی پیدا کنید.
نکته ی مهمی که باید مورد توجه باشد این است که اگر تعرفه یک کالا پس از ترخیص، کمتر شود، مبلغی به عنوان تفاوت برای واردکننده لوازم یدکی خودرو در نظر گرفته خواهد شد اما پروسه استرداد این مبلغ طولانی خواهد بود. در صورتی که شخص وارد کننده به تنهایی برای وارد کردن قطعات یدکی خودرو اقدام کند در این صورت به دلیل عدم آشنایی با قوانین و بخشنامه های گمرکی ممکن است که هزینه های اضافی زیادی را برای ترخیص لوازم یدکی خودرو پرداخت کند. بر همین اساس استفاده از خدمات شرکت های فعال در این زمینه می تواند علاوه بر کوتاه کردن پروسه ترخیص، هزینه های اضافی را نیز به طرز چشمگیری کاهش دهد.

 

تعرفه گمرکی ترخیص لوازم یدکی خودرو 

 

تعرفه گمرکی برای قطعات مختلف

  • هزینه به منظور ترخیص لوازم یدکی اتومبیل های سواری به طور معمول در فصل 87 طبقه بندی شده اند که تعرفه های متفاوتی از 5 تا 100 درصد دارند.
  • تعرفه گمرکی به منظور ترخیص شمع اتومبیل های سواری در ردیف 85111000 دسته بندی می گردد و شامل 20 درصد حقوق گمرکی است.
  • هزینه گمرکی به منظور ترخیص کاسه و دیسک ترمز برای اتوبوس، مینی بوس، کامیون و کامیون کشند در ردیف 87083021 از 15 درصد حقوق گمرکی برخوردار است.
  • هزینه گمرکی برای ترخیص کمک فنر سواری و وانت در ردیف 87088011 قرار داده می شود و 26 درصد حقوق گمرکی دارد.
  • هزینه گمرکی برای ترخیص کلاچ، برای سواری، وانت و تراکتور کشاورزی در ردیف 87089311 قرار دارد و حقوق گمرکی آن 32 درصد است.
  • هزینه گمرکی، برای ترخیص ایربگ در ردیف 87089510 قرار دارد و 10 تا 20 درصد می باشد.
  • البته به این هزینه ها 9 درصد مالیات ارزش افزوده هم اضافه می شود که این مبالغ از ارزش سیف کالا محاسبه می شود.

 

 

ترخیص کالا 

 

مدارک لازم برای ترخیص لوازم یدکی از گمرک

ترخیص لوازم یدکی خودرو نیازمند یک سری مدارکی است که باید توسط وارد کننده آماده شود، این مدارک شامل موارد ذیل است:

  • بارنامه برای کالا
  • ترخیصیه برای کالا
  • پروفرما
  • ثبت سفارش برای کالا
  • بیمه نامه لوازم یدکی
  • قبض انبار کالا
  • لیست عدل بندی (پکینگ لیست)
  • فاکتور کالا
  • گواهی بازرسی
  • گواهی مبدا
  • اطلاعات بانک و شماره حواله بانکی

 

استانداردهای مورد نیاز برای ترخیص لوازم یدکی خودرو

یکی از مهمترین مواردی که در ترخیص لوازم یدکی خودرو از گمرک باید مورد توجه قرار بگیرد این است که برای واردات این نوع از قطعات دریافت مجوزهای لازم از سازمان استاندارد لازم و ضروری است. بدین معنی که لوازم یدکی که وارد می شوند باید از استانداردهای لازم تایید شده توسط سازمان استاندارد برخورد باشند در صورت عدم داشتن استانداردهای لازم مجوز مورد نیاز برای ورود به کشور از سوی گمرک صادر نخواهد شد.

 

مدارک لازم برای ترخیص قطعات خودرو از گمرک 

 

مراحل ترخیص لوازم یدکی از گمرک

مراحل ترخیص کالا و ترخیص لوازم یدکی خودرو از تمامی گمرک ها تقریبا مشابه یکدیگر است و شما در صورتی که مراحل ترخیص کالا در یک گمرک را یاد بگیرید در گمرک های دیگر نیز دچار مشکل نخواهید شد. برای ترخیص و تخلیه لوازم یدکی خودرو نیازمند طی تشریفات و مراحلی هستید.
در شروع کار باید اطلاعات مربوط به کالای وارداتی را تنظیم و ثبت کنید و کوتاژ اخذ کنید. در ادامه بیشتر مراحل بصورت سیستمی انجام میشود که این مراحل با هدایت ترخیصکار پیش می رود و در هر مرحله در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر از صاحب کالا کمک می گیرد و سعی میکند در حداقل زمان ممکن تشریفات ترخیص را به سرانجام برساند. در مرحله آخر قطعات یدکی وارد شده از لحاظ داشتن استاندارد کنترل می شوند و در نهایت مجوز خروج و ترخیص قطعات خودرو صادر می گردد.

 

بیشتر بخوانید: واردات و ترخیص موبایل
 

شرکت پارسا ترخیص سپهر

شرکت پارسا ترخیص سپهر یک شرکت ترخیص کالا است که با سال ها تجربه و فعالیت در زمینه واردات، صادرات و ترخیص کالا از گمرکات ایران به عنوان ترخیصکار رسمی گمرک شناخته می شود. این شرکت با استفاده از جدیدترین قوانین گمرک، انجام صفر تا صد مراحل گمرکی و اخذ ثبت سفارش و تمامی مجوزهای لازم به فرآیند تشریفات گمرکی ترخیص کالا سرعت می بخشد. همچنین شرکت پارسا ترخیص سپهر سایر خدمات نظیر ترانزیت خارجی و داخلی و حمل و نقل کالای صادراتی و مرجوعی، ارائه مشاوره در امر صادرات و واردات، حمل و نقل و بارگیری و تخلیه کالاها، اخذ مجوزهای قانونی بجهت ترخیص، صادرات و واردات، انجام ثبت سفارشات و انجام کلیه امور مرتبط اداری برای ترخیص نیز ارائه می دهد.
اگر در مورد روند ترخیص سوال و ابهاماتی دارید و یا اگر کالایی جهت ترخیص از گمرک دارید می توانید با شماره 41521 - 021 و یا شماره های 88358124 و 88229034 و 88357513 تماس بگیرید و از مشاوره رایگان کارشناسان خبره شرکت پارسا ترخیص سپهر بهره مند شوید تا در کوتاهترین زمان ممکن کالای شما اظهار و ترخیص شود.

امتیاز دهید :

پرسش و پاسخ

question

زارعی

۱۴۰۰/۱۱/۲۷

تعرفه گمرکی قطعات یدکی خودرو چگونه مشخص می شود؟

question

مدیر سایت

نمی توان یک تعرفه گمرکی مشخص برای تمامی قطعات یدکی خودرو تعیین کرد و تعرفه های متفاوتی دارد و بر اساس نوع لوازم یدکی خودرو تعیین می شود. اما اگر نیاز دارید که تعرفه گمرکی را دقیق بدانید می توانید با شماره 41521-021 تماس بگیرید. 

 

question

محمدزاده

۱۴۰۰/۱۱/۲۷

واردات و ترخیص قطعات خودرو از چه کشورهایی انجام می شود؟

question

مدیر سایت

شرکت پارساترخیص واردات و ترخیص قطعات خودرو را از تمامی کشورهایی که منع قانونی ندارند، واردات انجام می دهد. بدین صورت که هر کالایی که مشتری بخواهد برای خرید سورس یابی می کند و همچنین مشاوره نیز ارائه می دهد. درصورت خرید مشتری، بر روی کارت بازرگانیشان ثبت سفارش انجام و هماهنگی های حمل و نقل را نیز انجام می دهد.

question

احمدی

۱۴۰۰/۱۱/۲۷

چه مدتی طول می کشد تا لوازم یدکی خودرو ترخیص شود؟

question

مدیر سایت

مدت زمانی که طول می کشد لوازم یدکی خودرو ترخیص شود بستگی به نوع مسیری دارد که تعیین می شود. برای مثال اگر مسیر سبز باشد، در کوتاه ترین زمان ممکن کالاها  ترخیص می شوند. اما اگر مسیر زرد و قرمز باشد به علت بازرسی قطعات خودرو زمان بیشتری طول می کشد.

نام و نام خانوادگی را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید یا ایمیل صحیح نیست
متن را وارد کنید

شرکت ترخیص کالا

fast call