ترخیص مواد اولیه خطوط تولید و شرکت ها

واردات و ترخیص مواد اولیه واحدهای تولیدی جز مهم ترین فعالیت های تجاری هر کشوری می باشد. این فرآیند می تواند تاثیر قابل توجهی بر روی پیشرفت صنعت و اقتصاد کشور داشته باشد. در حال حاضر بسیاری از کشور های مختلف دنیا در زمینه صنایع مختلف خود، وابسته به واردات مواد اولیه می باشند. کشور ایران نیز جز کشور هایی محسوب می شود که در بسیاری از صنایع گوناگون خود، وابسته به واردات مواد اولیه می باشد. نیاز به واردات و ترخیص کالا و مواد اولیه به دلایل مختلفی ایجاد می شود. کمبود منابع داخلی، عدم توانایی تولید مواد مورد نظر و ... همگی جز دلایل به وجود آمدن نیاز به واردات می باشند. ما در این مقاله به بررسی کلی روند واردات مواد اولیه کارخانه ها می پردازیم. در نتیجه برای آشنایی بیشتر با این روند، تا انتها همراه ما باشید.

 

روند واردات مواد اولیه به داخل کشور

فرآیند واردات و ترخیص مواد اولیه به داخل کشور همانند سایر امور تجاری، صنعتی و ... دارای مراحل مخصوص به خود می باشد. در این بخش از مقاله به بررسی کامل روند واردات و مراحل مختلف آن می پردازیم.

1- اخذ کارت بازرگانی: دریافت کارت بازرگانی، اولین مرحله از شروع روند واردات مواد اولیه به داخل کشور می باشد. تاجران و بازرگانانی که قصد شروع واردات کالا به داخل کشور را دارند، باید در مرحله اول به سراغ دریافت کارت بازرگانی خود بروند. شما می توانید کارت بازرگانی مورد نیاز خود را از سازمان های مربوطه تهیه فرمایید. دقت داشته باشید که کارت بازرگانی به دو شکل حقوقی و حقیقی صادر می شود و هر کدام از آنها کاربرد های متفاوتی دارند.

2- انتخاب حوزه فعالیت: مرحله دوم از فرایند و روند واردات و ترخیص مواد اولیه به داخل کشور، مربوط به انتخاب حوزه فعالیت تاجران می شود. شما به عنوان یک تاجر یا بازرگان باید حوزه فعالیت خود را انتخاب نمایید. یعنی تعیین کنید که در زمینه واردات یک کالای خاص فعالیت می کنید یا بر روی واردات کالا های مختلف تمرکز کرده اید. به علاوه باید تعیین کنید که آیا محصولات مدنظر خود را از یک کشور خاص وارد کرده یا با کشور های مختلف همکاری خواهید کرد.

3- بررسی قوانین و مقررات وقت:‌ بررسی قوانین وقت، یکی از مهم ترین مراحل موجود در روند واردات و ترخیص مواد اولیه به داخل کشور می باشد. امروزه مشاهده می کنیم که قوانین و بخشنامه های مربوط به واردات کالا به سرعت تغییر می کنند. در نتیجه باید با قوانین و ضوابط وقت آشنایی کامل داشته باشید.

 

ترخیص مواد اولیه از گمرک

 

4- ارسال پیش فاکتور و ثبت سفارش: پیش فاکتور در واقع به سندی گفته می شود که از سوی خریدار برای فروشنده ارسال می شود. در مرحله بعدی از روند واردات مواد اولیه به داخل کشور، باید به سراغ تنظیم پیش فاکتور بروید. لازم به ذکر است که در ادامه مسیر از پیش فاکتور برای ثبت سفارش خود استفاده می کنید. به این نکته دقت داشته باشید که برای ثبت سفارشات خود باید به سامانه صمت مراجعه کنید. در مرحله ثبت سفارش، شما باید درخواست واردات کالای مورد نظر خود را ارائه داده تا بررسی های لازم انجام شود. سپس می توانید به سراغ ثبت سفارش و خرید کالا های مدنظر خود بروید.

5- پرداخت ارز: مرحله پرداخت هزینه سفارش، یکی از مهمترین مراحل موجود در روند واردات مواد اولیه می باشد. در این مرحله شما می توانید روش های مختلفی را امتحان نمایید. به عنوان مثال امروزه دولت،‌به برخی کالاهای وارداتی ضروری ارز دولتی داده و شما می توانید از آن استفاده نمایید.

6- بیمه و حمل و نقل: شما می توانید از راه های مختلف هوایی، دریایی و ... برای دریافت کالا های مدنظر خود استفاده نمایید. مسیر استفاده شده برای ورود کالا به کشور مقصد وابسته به توافق صورت گرفته بین طرفین، نوع کالا، قواعد بین المللی و ... می باشد.

7- ترخیص از گمرک: آخرین مرحله از فرآیند واردات مواد اولیه به داخل کشور، مربوط به ترخیص کالا از گمرک می باشد. در این مرحله تاجر باید با توجه به قوانین روز کشور به گمرک مراجعه کرده و برای ترخیص کالا های خود اقدام نماید.

 

مجوزهای لازم برای ترخیص مواد اولیه (مجوزهای گمرکی و آزمایشگاهی و ...)

مجوز های مورد نیاز برای ترخیص مواد اولیه از گمرک وابسته به نوع کالای وارداتی شما می باشد. به عنوان مثال برای ترخیص مواد اولیه دارویی، بهداشتی، غذایی و آشامیدنی باید اصل پیش فاکتور، اصل اوراق ثبت سفارش به همراه یک عکس از صفحه اول آن، پیش نمونه، فاکتور کالا، اصل گواهی بهداشت و ... را ارائه داده تا بتوانید کالای وارداتی خود را ترخیص نمایید. به شما توصیه می کنیم قبل از اقدام برای ترخیص مواد اولیه وارداتی، دستورالعمل های موجود در زمینه فرآیند مجوز ها و ... ترخیص کالای مدنظر خود را به صورت کامل مطالعه فرمایید. این کار به شما کمک می کند تا در ادامه با مشکلاتی مثل گیر کردن کالا در گمرک، عدم ترخیص کالا و ... رو به رو نشوید.

 

مدت زمان مورد نیاز برای ترخیص مواد اولیه

امروزه خبر های بسیار زیادی مبنی بر ترخیص نشدن کالا های وارداتی مختلف و گیر کردن آن ها در گمرک به گوش می رسد. در نتیجه به شما توصیه می کنیم قبل از شروع فرآیند واردات و ترخیص مواد اولیه، تحقیقات جامع و کاملی در این زمینه داشته باشید و تمامی مجوز ها و پیش نیاز های لازم را تهیه کنید. با انجام امور فوق می توانید مدت زمان کلی روند واردات مواد اولیه را کاهش دهید. مدت زمان ترخیص مواد اولیه از گمرک، وابسته به عوامل مختلفی می باشد. نوع کالای وارداتی، برخورداری از مجوز ها و مدارک لازم، تکمیل اسناد و مدارک مورد نیاز و ... همگی جز عواملی می باشند که می توانند بر روی مدت زمان ترخیص کالا وارداتی شما از گمرک تاثیر بگذارند.

 

مراحل ترخیص مواد اولیه شرکت ها و صنایع 

 

قیمت و تعرفه گمرکی ترخیص مواد اولیه چگونه محاسبه می شود؟

قیمت و تعرفه گمرکی ترخیص مواد اولیه با توجه به آپشن های مختلفی تعیین می شود. به عنوان مثال هرساله بخشنامه ها و مصوبه های جدیدی ارائه می شود که بر روی قیمت تمام شده ترخیص مواد اولیه از گمرک، تاثیر مستقیم می گذارند. اما به طور کلی تعرفه ترخیص مواد اولیه وارداتی وابسته به عوامل مختلفی می باشد. به عنوان مثال مدت زمان حضور کالا در انبار گمرک ( هزینه انبارداری )، جریمه های گمرک، عوارض گمرک و ... همگی بر روی هزینه ترخیص مواد اولیه از گمرک تاثیر گذار خواهند بود. لازم به ذکر است که برای هریک از مواد فوق، آپشن های مختلفی نیز وجود دارد. به عنوان مثال هزینه انبار کردن کالا در محوطه با هزینه انبار کردن کالا در انبار های فرودگاه کاملا متفاوت می باشد.

 

 بیشتر بخوانید: ترخیص لوازم یدکی خودرو

 

مشکلات واردات و ترخیص مواد اولیه

واردات و ترخیص مواد اولیه از گمرک دارای مشکلات و موانع بسیار زیادی می باشد. زیر ساخت های نامناسب، مصوبه های غیر اصولی، عدم برخورداری از یک سامانه تخصیص ارز کارآمد و ... دست به دست هم داده اند تا فرآیند واردات مواد اولیه و ترخیص آن را به یک کار بسیار مشکل تبدیل کنند. در حال حاضر مشکلات موجود در زمینه ترخیص مواد اولیه از گمرک به اندازه واردات مواد اولیه بزرگ شده اند. به طوری که مشاهده می کنیم حجم قابل توجهی از مواد اولیه وارداتی درون انبار گمرک های مختلف قرار گرفته و به دست تولیدکنندگان نمی رسند. امروزه سامانه ها، بخشنامه ها و ... بسیار زیادی در زمینه ترخیص و واردات مواد اولیه ارائه می شوند که اکثر آنها قابلیت و عملکرد مناسبی ندارد.

مشکلات فوق سبب می شوند که نیاز واردکنندگان و تاجران در بخش ورود کالا و ترخیص آن برآورده نشود. دقت داشته باشید که مشکلات موجود در زمینه واردات و ترخیص مواد اولیه صنایع تولیدی نه تنها بر روی عملکرد تاجران، بلکه بر روی عملکرد بسیاری از تولیدی ها، کارخانه و ... نیز تاثیر گذار خواهد بود.

 

 خدمات پارساترخیص سپهر

 

شرکت پارسا ترخیص سپهر چه نوع مواد اولیه را ترخیص می کند؟

شرکت پارسا ترخیص سپهر در حوزه های زیادی فعالیت می کند و می توان گفت تمامی مواد اولیه خطوط تولیدی و صنایع را که منع قانونی ندارد وارد می کند. در ادامه به چن مورد از مهم ترین آنها اشاره می کنیم:

  • واردات و ترخیص مواد اولیه آرایشی و بهداشتی
  • واردات و ترخیص مواد اولیه پتروشیمی مخصوص صنایع نفت، گاز و پتروشیمی
  • واردات و ترخیص مواد اولیه شیمیایی
  • واردات و ترخیص مواد اولیه صنایع کشاورزی
  • واردات و ترخیص مواد اولیه دارویی
  • واردات و ترخیص مواد اولیه پلاستیک
  • واردات و ترخیص مواد اولیه شرکت های تولیدی تایر‏
  • واردات و ترخیص تجهیزات و ماشین آلات خط تولید
  • واردات و ترخیص مواد اولیه واحدهای تولیدی
  • واردات و ترخیص مواد اولیه شرکت های تولید کننده کامپوزیت
  • واردات مواد و ترخیص اولیه شرکت های تولیدی آجر‏
  • واردات و ترخیص مواد اولیه کاشی و سرامیک
  • واردات و ترخیص مواد اولیه شرکت های تولیدی تجهیزات ورزشی‏
  • واردات و ترخیص مواد اولیه شرکت های تولیدی تجهیزات ساخت ‌و ساز
  • واردات و ترخیص مواد اولیه صنایع غذایی
  • واردات و ترخیص مواد اولیه پلاستیک
  • واردات و ترخیص مواد اولیه به مناطق آزاد

اگر در مورد روند ترخیص و خدمات شرکت ترخیص کالا سوال و ابهاماتی دارید و یا اگر کالایی جهت ترخیص از گمرک دارید می توانید با شماره 41521-021  و یا شماره های 88358124-021 و 88229034-021 و 88357513-021 تماس بگیرید و از مشاوره رایگان کارشناسان خبره شرکت پارسا ترخیص سپهر بهره مند شوید تا در کوتاهترین زمان ممکن کالای شما اظهار و ترخیص شود

امتیاز دهید :
نام و نام خانوادگی را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید یا ایمیل صحیح نیست
متن را وارد کنید

شرکت ترخیص کالا

fast call